23948sdkhjf

Öresundsmetro - dröm eller verklighet?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under flera år har drömmen om en ny förbindelse över Öresund, eller snarare under, diskuterats – En tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö som knyter samman städerna än mer. Om eller när detta kan bli verklighet återstår att utröna.

Öresundsmetron mellan Köpenhamn och Malmö tar nu nästa viktiga steg mot att möjligen bli verklighet. Öresundsmetro Executive, som bildades vid konferensen Fehmarn bält days före sommaren, har nu haft sitt första möte. Samtidigt som den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland tar form måste planerna för en ny fast anslutning mellan Malmö och Köpenhamn förberedas. Så stärks Nordens ledande jobbregion.

Med Fehmarn Bält-förbindelsen kortas restiden mellan Köpenhamn och Hamburg till 2,5 timmar. Rörligheten inom den nya regionen kommer att öka, med Malmö-Köpenhamn som en viktig knutpunkt. Förbindelsen har diskuterats länge och om planerna för tio år sedan hållits skulle trafiken ha öppnats i år eller senast 2019. Så blev det alltså inte. Detta skylls på att Tyskland i allmänhet inte var så intresserade av Fehmarn Bält-förbindelsen, endast budeslandet Schleswig-Hollstein som Fehmarn hör till gillade idén.

Öresundsmetro Executive är ett danskt-svenskt forum mellan företrädare från näringslivet, akademin och projektets parter. Syftet är att höja kvalitén i det fortsatta arbetet med att förverkliga den nya metrolinjen och få nödvändig kunskap om hur enskilda verksamheter och de båda länderna drar störst fördelar av Öresundsmetrons effekter. Sedan återstår det att se om en sådant projekt alls blir verklighet.

På det uppstartsmöte som skedde nyligen fick bland annat medlemmarna utbyta tankar om vad en Öresundsmetro betyder för ländernas och regionens fortsatta utveckling. En Öresundsmetro stärker regionens internationella konkurrenskraft, visar studier. Med ett hållbart resande och korta restider skulle fler arbetstillfällen och investeringar skapas i båda länderna.

Det er en spændende opgave, jeg har fået af borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh og overborgmester Frank Jensen. Jeg ser frem til at stå i spidsen for Øresundsmetro Executive og er glad for, at så centrale aktører fra erhvervslivet, fagbevægelsen og universiteterne har sagt ja til at deltage, säger Jørn Neergaard Larsen, ordförande, Öresundsmetro Executive, tidigere arbetsmarknadssminister (2015-2016) och vd for Dansk Arbejdsgiverforening (1996-2015).

Här finns enastående möjligheter för Sverige och Danmark att växa med den fulla potentialen som Fehmarn Bält-förbindelsen ger. Metron är vital för norra Europas hetaste arbetsmarknad men också för den svenska exporten när metron avlastar Öresundsbron. I Öresundsmetro Executive samlar vi aktörer som ser nyttan och vill vara med när vi nu driver arbetet från planering mot beslut och genomförande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Jeg ser frem til dialogen med Øresundsmetro Executive, hvor vi i fællesskab skal udvikle projektet. Vi er i gang med en udbygning af metrosystemet i København med Cityringen i 2019, Nordhavnsmetroen i 2020 og Sydhavnsmetroen i 2024. En Øresundsmetro vil styrke integrationen i Greater Copenhagen markant og er blandt de centrale anbefalinger fra Københavns Erhvervs Task Force, säger Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamns kommun.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.223