23948sdkhjf

Öresundsmetro - dröm eller verklighet?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under flera år har drömmen om en ny förbindelse över Öresund, eller snarare under, diskuterats – En tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö som knyter samman städerna än mer. Om eller när detta kan bli verklighet återstår att utröna.

Öresundsmetron mellan Köpenhamn och Malmö tar nu nästa viktiga steg mot att möjligen bli verklighet. Öresundsmetro Executive, som bildades vid konferensen Fehmarn bält days före sommaren, har nu haft sitt första möte. Samtidigt som den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland tar form måste planerna för en ny fast anslutning mellan Malmö och Köpenhamn förberedas. Så stärks Nordens ledande jobbregion.

Med Fehmarn Bält-förbindelsen kortas restiden mellan Köpenhamn och Hamburg till 2,5 timmar. Rörligheten inom den nya regionen kommer att öka, med Malmö-Köpenhamn som en viktig knutpunkt. Förbindelsen har diskuterats länge och om planerna för tio år sedan hållits skulle trafiken ha öppnats i år eller senast 2019. Så blev det alltså inte. Detta skylls på att Tyskland i allmänhet inte var så intresserade av Fehmarn Bält-förbindelsen, endast budeslandet Schleswig-Hollstein som Fehmarn hör till gillade idén.

Öresundsmetro Executive är ett danskt-svenskt forum mellan företrädare från näringslivet, akademin och projektets parter. Syftet är att höja kvalitén i det fortsatta arbetet med att förverkliga den nya metrolinjen och få nödvändig kunskap om hur enskilda verksamheter och de båda länderna drar störst fördelar av Öresundsmetrons effekter. Sedan återstår det att se om en sådant projekt alls blir verklighet.

På det uppstartsmöte som skedde nyligen fick bland annat medlemmarna utbyta tankar om vad en Öresundsmetro betyder för ländernas och regionens fortsatta utveckling. En Öresundsmetro stärker regionens internationella konkurrenskraft, visar studier. Med ett hållbart resande och korta restider skulle fler arbetstillfällen och investeringar skapas i båda länderna.

Det er en spændende opgave, jeg har fået af borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh og overborgmester Frank Jensen. Jeg ser frem til at stå i spidsen for Øresundsmetro Executive og er glad for, at så centrale aktører fra erhvervslivet, fagbevægelsen og universiteterne har sagt ja til at deltage, säger Jørn Neergaard Larsen, ordförande, Öresundsmetro Executive, tidigere arbetsmarknadssminister (2015-2016) och vd for Dansk Arbejdsgiverforening (1996-2015).

Här finns enastående möjligheter för Sverige och Danmark att växa med den fulla potentialen som Fehmarn Bält-förbindelsen ger. Metron är vital för norra Europas hetaste arbetsmarknad men också för den svenska exporten när metron avlastar Öresundsbron. I Öresundsmetro Executive samlar vi aktörer som ser nyttan och vill vara med när vi nu driver arbetet från planering mot beslut och genomförande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Jeg ser frem til dialogen med Øresundsmetro Executive, hvor vi i fællesskab skal udvikle projektet. Vi er i gang med en udbygning af metrosystemet i København med Cityringen i 2019, Nordhavnsmetroen i 2020 og Sydhavnsmetroen i 2024. En Øresundsmetro vil styrke integrationen i Greater Copenhagen markant og er blandt de centrale anbefalinger fra Københavns Erhvervs Task Force, säger Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamns kommun.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.147