Ny kollektivbåt i Storstockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Blidösundsbolaget börjar trafikera båtlinjen 89 mellan Ekerö och Stockholm för SL, Storstockholms lokaltrafik – Politikerna invigde på Ekerö 20 augusti.

20 augusti var det trafikstart för båtlinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm. Blidösundsbolaget kommer trafikera linjen på uppdrag av SL under sju år och erbjuda nya tjänster till resenärerna. Trafikstarten uppmärksammades av region- och kommunpolitiker.

Båtlinje 89 går mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen på uppdrag av SL. Stockholms läns landsting har beslutat att permanenta trafiken efter en framgångsrik testperiod på två år och ett kort sommaruppehåll. Nytt för hösten blir att servicen förbättras, både genom utökad tidtabell, wifi och servering ombord på vissa turer.

- Det känns bra att kunna göra ännu en satsning på Ekeröbornas kollektivtrafik. Pendelbåtstrafik på Stockholms vatten är en viktig del för att skapa smartare och enklare resvägar som utnyttjar hela den potential som SL och vårt län har. Med en stark ekonomi i botten kan detta bli ytterligare ett steg i att skapa en än mer modern och attraktiv kollektivtrafik för resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Detta är en stor pendelbåtssatsning på Ekerö som får en nästintill tredubblad trafik under veckodagarna samt även sommar och helgtrafik. Pendelbåtar är bra både för att minska trängseln på land samtidigt som det får personer som inte vanligtvis åker kollektivt att ställa bilen hemma. Den utökade pendelbåtstrafiken på linje 89 är ytterligare ett steg i att återuppbygga Stockholmsregionen som en pendelbåtsregion, säger Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafiken på Stockholms läns landsting.

- Pendelbåtstrafik är ett spännande färdsätt som bidrar till regionens utveckling. Förutom att båtarna har utrustats med wifi och erbjuder enklare servering på vissa turer, har vi också beställt ett nytt specialdesignat fartyg för denna trafiken som kommer tas i drift våren 2019. Vi hoppas att detta kommer underlätta vardagen för många som pendlar varje dag mellan Ekerö och Stockholm, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget.

Trafikstarten för pendelbåtlinje 89 uppmärksammades av Gustav Hemming (C), Landstingsråd ansvarig för sjötrafik på Stockholms läns landsting; Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd på Stockholms läns landsting och Adam Reuterskiöld (M), Kommunstyrelseordförande på Ekerö Kommun samt av lokal- och fackpressen som fick åka med på den officiella "premiärturen" mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm.

Fakta om pendelbåtslinje 89:

Trafiken började kl. 6.45 på måndag 20 augusti. Båten går mellan Tappström (Ekerö) och Klara Mälarstrand via Kungshättan, Ekensberg och Lilla Essingen. Trafiken blir permanent och ska bedrivas året runt med tre fartyg – två ”sommarbåtar” med en kapacitet om 190 passagerare och en ”vinterbåt” med en kapacitet om 140 passagerare. Vanlig SL-taxa gäller ombord. Tidtabell för linje 89 finns på sl.se.

Fakta om Blidösundsbolaget:

Blidösundsbolaget är ett skärgårdrederi som bedriver både upphandlad och kommersiell båttrafik i Stockholms skärgård. Bolaget har tio egna fartyg, bland annat det välkända ångfartyget S/S Blidösund från 1911. Rederiet är ett dotterbolag inom Transdev Sverige AB, ett av Sveriges och världens största persontrafikföretag. Blidösundsbolaget kör pendelbåtslinje 89 på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Fakta om Ekerö - en ökommun:

Sveriges enda kommun helt belägen på öar i en insjö, nämligen Mälaren är just Ekerö. Alla andra ökommuner befinner sig i havet, nämligen Gotland, Öckerö, Borgholm (norra Öland) Mörbylånga (södra Öland) Orust, Tjörn, Värmdö och Lidingö.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Nyhetsbrev

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Arkiv
Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.157