Buss del av hållbar turism i ny nationell strategi
Övergripande målbild beskrivs som ”En växande andel av naturturismens besökare reser till och tar sig runt på resmålet med hjälp av kollektiva transporter, klimatsmarta lösningar och högkvalitativa leder”. Bakom strategin står Naturturismföretagen, Visita och Svensk Turism där bland annat Transportföretagen ingår. Som representant för Transportföretagen och dess förbund i Svensk Turism styrelse sitter Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag.
Under rubriken prioriterade insatser transportinfrastruktur, leder och digital tillgänglighet i den publicerade strategin intervjuas Jessica Sannö som driver Ösjönäs. Hon säger:
– I år kommer för första gången en buss med besökare som ska vandra, bo och äta här i Tivedens nationalpark under en helg. Det tycker vi är banbrytande, klimatsmart och jättespännande. Inte minst mot bakgrund av att myndigheter och offentliga aktörer vanligtvis mest tänker egen bil för svenskar och flyg för internationella besökare, säger Jessica Sannö som driver Ösjönäs, mitt i Tivedens nationalpark i gränstrakterna mellan Örebro- och Västra Götalandsregioenon.
– Det är glädjande att bussen lyfts i sammanhang som fokuserar på hållbar och klimatsmart turism, säger Anna Grönlund i en kommentar.
Läs hela strategin på www.svenskturism.se under rubriken Aktuellt.