23948sdkhjf

Stort spårvägsprojekt i Köpenhamn

Danmarks och Nordens för närvarande största spårvägsprojekt har rullat igång – Hovedstadens Letbane ska bli 28 kilometer och beräknas kosta 6,2 miljarder danska kronor.

Hovedstadens Letbane är en 28 kilometer lång snabbspårväg som kommer att knyta ihop Köpenhamns förorter och göra livet lättare för 13-14 miljoner passagerare varje år – såväl danska som svenska.

Den nya spårvägen sträcker sig från Lyngby i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Den kommer att köra på tvären över hela S-tågnätet och binds på så vis samman de fem S-tåglinjerna – som sticker ut som fingrar från Köpenhamns centralstation – och den regionala järnvägstrafiken. Tillsammans skapar de ett sammanhängande högklassigt kollektivtrafiksystem.

Resenärerna slipper med andra ord resa hela vägen in till centrum för att byta och sedan ut igen, Det blir betydligt lättare att komma runt, säger Jan Holsøe, vd på Tyréns A/S som, tillsammans med Tyrens AB Region Syd, lägger en del av grunden för banan genom sitt arbete med konstruktion inom mark- och anläggning. Han fortsätter:

I vår projektering kommer vi att lägga en stor vikt i att klimatanpassa banan så att det blir lättare att hantera häftiga skyfall i de områden som banan passerar. Vi ser också till att hållbarheten ökar där det är möjligt, till exempel genom val av material och återvinning.

Spårvägen löper längs med den nuvarande huvudleden Ring 3 och kommer även att reducera biltrafiken in till Köpenhamn. Den förväntas locka till sig 4 000 dagliga passagerare från bilarna. Tågen går på el och kommer att kunna köra upp till 70 km i timmen. Men den genomsnittliga hastigheten blir ungefär 30 km.

Hovedstadens Letbanekommer även att innebära ett stort uppsving för tillväxten i regionen, med upp till 36 500 nya jobb och 32 000 nya invånare till år 2032. Även under byggtiden beräknas den ge arbetstillfällen motsvarande cirka 7 000 manår och 240 nya fasta jobb. Utländsk erfarenhet visar nämligen att snabbspårvägar lockar privata investeringar eftersom många företag och medborgare vill etablera sig nära hållbar och effektiv kollektivtrafik.

Om allt går som planerat startar byggnadsarbetet efter sommaren. Och tågen beräknas rulla ut på en första resa år 2025.

FAKTA/Hovedstadens Letbane 

- Beställare: Hovedstadens Letbane
- Spårvägen sträcker sig över 28 kilometer mellan Lyngby och Ishøj. 
- Den går genom åtta kommuner och får 29 stationer. 
- I samarbete med entreprenörsfirman CG Jensen A/S ansvarar Tyréns för design och konstruktion på 8,4 kilometer av sträckan (från Gladsaxe till Rødovre). 
- Den totala kostnaden för banan beräknas bli 6,2 miljarder danska kronor (vilket motsvarar ungefär 8,9 miljarder svenska kronor).
- Tågen rullar ut på en första resa år 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158