23948sdkhjf

Vinterdäck på alla hjul – nytt krav för tung trafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Alla tunga fordon på svenska vägar, även utländska, ska vara försedda med vinterdäck 1 december till 31 mars när vinterväglag råder. Det har regeringen beslutat 30 augusti.

De nya tuffare reglerna om vinterdäckskrav för tung trafik träder i kraft 1 juni 2019, även om det just då knappast kan vara aktuellt med vinterväglag ens i svenska fjällvägar längst upp i norr.

Beslutet har fattats eftersom regeringen säger sig vilja öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Därför ska samtliga tunga fordon från och med nästa säsong ha vinterdäck på samtliga hjul. Kravet gäller alla svenska tunga fordon men också alla utländska fordon som kör på svenska vägar. 

Till det kommer ett underbeslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade EU-trailers som dock knappast drabbar bussbranschens fordon. 

För att öka säkerheten på vägarna har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul, inte enbart på drivaxlarna som tidigare. Kravet, som träder ikraft den 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

- Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck. säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailers”. Transportstyrelsen ska bland annat analysera i vilken omfattning just dessa fordonskombinationer är inblandade i olyckor. Myndigheten ska se över vilka tekniska lösningar  det finns för att öka trafiksäkerheten och vid behov föreslå regeländringar för att öka trafiksäkerheten.

-Vi har sett att så kallade EU-trailers orsakat allvarliga olyckor på våra vägar. Nu vill jag att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten.  Det är inte acceptabelt som det fungerar nu, säger Tomas Eneroth.

Fotnot. För tunga fordon gäller dubbfria vinterdäck, det har aldrig funnits dubbade däck för fordon över 3,5 ton.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141