Spårväg City - nu till T-Centralen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 september når Spårväg City ända fram till T-Centralen i Stockholms innerstad - Därmed kan resenärerna byta mellan spårväg, tunnelbana eller tåg på ett smidigt vis.

Med start 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården med spårvagnen. Förlängningen av Spårväg City ger bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg.

Det är roligt att kunna erbjuda resenärerna enklare och smidigare byten vid T-Centralen, några månader tidigare än planerat och inom budget. De senaste åren har vi tillgänglighetsanpassat hållplatserna längs med linjen och det här blir ytterligare en förbättring för spårvägen, som redan har många fördelar som hög kapacitet och god komfort, säger trafikförvaltningens chef och SL:s vd Caroline Ottosson.

Den nya hållplatsen T-Centralen (på Klarabergsgatan) blir ny start- och sluthållplats för Spårväg City mot Djurgården. Premiärturen på den förlängda sträckan går från T-Centralen klockan 11.30 på måndag. Innan dess går tågen som vanligt mellan Kungsträdgården och Waldemarsudde. En invigningsceremoni sker i samband med trafikstarten.

Bygget av Spårväg City var redan från början tänkt att gå hela vägen till T-Centralen och vidare ut på Kungsholmen. Men för att kunna köra vidare från Hamngatan krävdes att hela Sergels torg fick byggas om och förstärkas - När Sergels torg byggdes trodde alla att spårvagnar hörde till det förflutna och därför byggdes den endast för bussar och bilar.

Spårväg City skulle också knyta an till Lidingöbanan som nu har sin slutstation i Ropsten. Om och när den länken blir bygd så innebär det att alla spårfordon i innerstaden kan få tillgång till den gigantiska spårvagnsdepån ute vid Larsberg på Lidingö. Men i dagsläget är inget bestämt om någon förlängning av Spårväg City och det lär dröja länge innan ett sådant projekt realiseras - om det alls blir något av med det.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Nyhetsbrev

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Arkiv
Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.16