23948sdkhjf

Spårväg City - nu till T-Centralen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 september når Spårväg City ända fram till T-Centralen i Stockholms innerstad - Därmed kan resenärerna byta mellan spårväg, tunnelbana eller tåg på ett smidigt vis.

Med start 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården med spårvagnen. Förlängningen av Spårväg City ger bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg.

Det är roligt att kunna erbjuda resenärerna enklare och smidigare byten vid T-Centralen, några månader tidigare än planerat och inom budget. De senaste åren har vi tillgänglighetsanpassat hållplatserna längs med linjen och det här blir ytterligare en förbättring för spårvägen, som redan har många fördelar som hög kapacitet och god komfort, säger trafikförvaltningens chef och SL:s vd Caroline Ottosson.

Den nya hållplatsen T-Centralen (på Klarabergsgatan) blir ny start- och sluthållplats för Spårväg City mot Djurgården. Premiärturen på den förlängda sträckan går från T-Centralen klockan 11.30 på måndag. Innan dess går tågen som vanligt mellan Kungsträdgården och Waldemarsudde. En invigningsceremoni sker i samband med trafikstarten.

Bygget av Spårväg City var redan från början tänkt att gå hela vägen till T-Centralen och vidare ut på Kungsholmen. Men för att kunna köra vidare från Hamngatan krävdes att hela Sergels torg fick byggas om och förstärkas - När Sergels torg byggdes trodde alla att spårvagnar hörde till det förflutna och därför byggdes den endast för bussar och bilar.

Spårväg City skulle också knyta an till Lidingöbanan som nu har sin slutstation i Ropsten. Om och när den länken blir bygd så innebär det att alla spårfordon i innerstaden kan få tillgång till den gigantiska spårvagnsdepån ute vid Larsberg på Lidingö. Men i dagsläget är inget bestämt om någon förlängning av Spårväg City och det lär dröja länge innan ett sådant projekt realiseras - om det alls blir något av med det.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

96 dog på spåren 2018

Arkiv

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Nya framgångar för Scania

Uppfräschad webbsida om BRT

Plus

MAN vann Tunga Bussligan!

Med ett tokryck under december lyckades MAN kamma hem segern i Tunga Bussligan 2018, körde förbi både Scania och Mercedes-Benz på upploppet - det visar Bil Swedens färska statistik.

Bussarna ökade under december

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.138