De klimatanpassar snabbspårväg

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Danmarks, och troligen även Nordens, största spårvägsprojekt har rullat igång. Banan klimatanpassas.

Hovedstadens Letbane blir en 28 kilometer lång snabbspårväg som kommer att knyta ihop Köpenhamns förorter och göra livet lättare för 13-14 miljoner passagerare varje år.

Den nya spårvägen sträcker sig från Lyngby i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Den kommer att köra på tvären över hela S-tågnätet och på så vis binda samman de fem S-tåglinjerna, som idag sticker ut som ”fingrar” från Köpenhamns centralstation, och den regionala järnvägstrafiken. Tillsammans skapar de ett sammanhängande högklassigt kollektivtrafiksystem.

– Resenärerna slipper med andra ord resa hela vägen in till centrum för att byta och sedan ut igen, Det blir betydligt lättare att komma runt, säger Jan Holsøe, vd på Tyréns A/S som, tillsammans med Tyrens AB Region Syd, lägger en del av grunden för banan genom sitt arbete med konstruktion inom mark- och anläggning.

– I vår projektering kommer vi att lägga en stor vikt i att klimatanpassa banan så att det blir lättare att hantera häftiga skyfall i de områden som banan passerar. Vi ser också till att hållbarheten ökar där det är möjligt, till exempel genom val av material och återvinning.

Spårvägen kommer att reducera biltrafiken in till Köpenhamn. Den förväntas locka till sig 4 000 dagliga passagerare från bilarna. Tågen går på el och kommer att kunna köra upp till 70 km i timmen. Men den genomsnittliga hastigheten blir ungefär 30 km. 

Hovedstadens Letbane kommer även att innebära ett stort uppsving för tillväxten i regionen, med upp till 36 500 nya jobb och 32 000 nya invånare till år 2032.

Även under byggtiden beräknas den ge arbetstillfällen motsvarande cirka 7 000 manår och 240 nya fasta jobb. Utländsk erfarenhet visar nämligen att snabbspårvägar lockar privata investeringar eftersom många företag och medborgare vill etablera sig nära hållbar och effektiv kollektivtrafik.

Om allt går som planerat startar byggnadsarbetet efter sommaren. Och tågen beräknas rulla ut på en första resa år 2025. 

Mer om: Spårväg | Tyréns


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Plus

Smarta bussen tar sjövägen

Stena Lines huvudkontor finns vid Danmarksterminalen i Göteborg och där sitter också Suzanne Jordestedt, bussresebranschens viktigaste person inom rederiet. Hon tycker fler borde ta sjövägen på Europaresan.

Nyanlända missar bussförarjobben

Nyhetsbrev

Plus

Slåss för turistbussen

Kjell Peterson rattar Svenska Turistbussföretagen sedan i mars – hans många år som lobbyist i Bryssel kommer väl till pass eftersom det är där många av branschens villkor avgörs.

Arkiv

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.181