23948sdkhjf

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En ny studie från Folksam visar på att många yrkesförare kör alldeles för fort - värst är taxi medan bussarna sköter sig bättre.

Försäkringsbolaget Folksam genomförde en studie av hur ofta yrkestrafiken körde för fort 2017. Under våren har en ny undersökning av hastighetsöverträdelser genomförts i Stockholm och Uppsala. I år har även taxibilar mätts. Resultatet är nedslående, med fler fortkörningar än föregående år, 57 procent jämfört med 53 procent år 2017.

Vid överträdelse körde yrkesförarna i snitt 7 km/h för fort. Värst var det alltså på vägar med låga hastighetsgränser där det är extra viktigt att följa reglerna, därför återkallas körkortet redan vid 20 km/h för fort jämfört med 30 km/h vid högre hastighetsgränser. Fyra av fem fordon körde för fört på 40-vägar medan sju av tio överträdde hastighetsgränsen på 30-vägar.

Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström, forskare, Folksam.

Största fartsyndarna var taxichaufförerna som körde för fort i 73 procent av mätningarna. Nio av tio körde för fort på 40-vägar, och över 80 procent körde för fort på 30-vägar. Bussförarna kör visserligen också för fort, men är mest laglydiga av alla kategorier yrkesförare (se tabell). Bussar i linjetrafik för SL; Storstockholms lokaltrafik är bäst av bussarna på att hålla farten, kanske inte helt överraskande när det gäller stadsbussarna som knappt ens kommer upp till högre snittfart än 20-30 km/h.

Återvinningsföretag hade71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Bäst på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent). Bäst på att hålla hastighetsföreskrifterna var de företag som är ISO 390001-certifierade. De hade hälften så stor andel fortkörningar jämfört med övriga företag.

Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent. I Sverige skulle 80 liv kunna räddas årligen om hastighetsgränserna hölls.

Vi engagerar oss för att minska trafikskadorna och där är hastighetsefterlevnad en av de viktigaste faktorerna. Dessvärre ser vi att det inte blivit bättre jämfört med föregående års mätning, tvärtom är det fler som kör för fort nu. Det är olyckligt då yrkeschaufförerna sätter trafiktakten i hög utsträckning, säger Emma Engström.

I studien körde en av tre mätta taxibilar mer än 40 km/h på 30-sträckor. Risken att skadas eller dödas för fotgängare är hög även vid låga hastigheter. Enligt tidigare forskning vid Folksam är risken för allvarlig skada eller död cirka 40 procent för fotgängare över 60 år som blir påkörd av en bil i 40 km/h. Risken är dessutom högre vid en kollision med tyngre fordon.

Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem. Här har vi visat att en ISO 390001-certifiering är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna. Företagen har ett ansvar att skapa förutsättningar för att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs, säger Emma Engström.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121