23948sdkhjf

Rullande kulturarv hotas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

I stället för de traditionella baksätesdebatter som Motorhistoriska Riksförbundet haft i Almedalen blev det i år baksätesintervjuer, ett för varje riksdagsparti. Temat: Det rullande kulturarvet.

Varje partis talesperson har själv valt arena, datum och tidpunkt för sin baksätesintervju. Motorhistoriska Riksförbundet har därför åkt land och rike runt, långt bortom riksdagen i Stockholm och Almedalen på Gotland. Faktiskt ända upp till Pajala i nordligaste norr.

Gemensamt för alla intervjuer är avspända miljöer med kulturarvsanknytning, ofta rullande. Och att alla partier ansåg att det rullande kulturarvet ska brukas, bevaras och utvecklas.

– Faktum är att det är helt enligt UNESCOs målsättning, säger MHRF:s ordförande Peter Edqvist.

– Vi får hoppas att partiernas omtankar och engagemang gör så att vårt kulturarv fortsätter att rulla långt efter valet, säger Peter Edqvist som passar på att påminna om att det inte bara ligger i politikernas händer, utan även i fordonsentusiasternas. För även om de historiska fordonen utför mindre än 0,1 procent av vägtrafikarbetet i Sverige är det viktigt att ägarna håller dem i mycket gott skick så att miljöpåverkan minimeras.

Underhålls fordonen på ett korrekt sätt säkerställs även att de bevaras till kommande generationer på framtidens vägar.
– Förutsatt att politikerna håller vad de lovat, avslutar MHRFs ordförande.Frågorna i MHRFs baksätesintervjuer ställs av Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagsledamöterna har själva fått välja intervjuplats..


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122