Alla bussar i Stockholm fossilfria

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Nu har de sista SL-bussarna drivna på icke förnyelsebara drivmedel fasats ut. Det innebär att SL:s och Stockholmsregionens busstrafik, och därmed alla kollektivtrafik på land, som första huvudstadsregion i världen nu är 100 procent fossilfri.

– Jag är mycket stolt och glad över detta. Vi har inte bara visat att detta är möjligt, vi har fått en historisk omställning på plats och det många år innan uppsatt mål. Det är extra roligt att SL och Stockholm nu tar ledartröjan i omställningen till mer hållbart. Då andra partier bara pratar och för symbolpolitik, visar Alliansen hur vi går från ord till handling, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Som miljölandstingsråd så har jag sedan 2006 tillsammans med övriga Alliansen drivit på för att nå en fossilfri kollektivtrafik och det är fantastiskt kul att ha nått hela vägen i mål under den här mandatperioden, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd.

– Att vi redan sju år före utsatt tid når målet om en fossilfri fordonsflotta är ett fantastiskt resultat. Med en fossilfri fordonsflotta minskar landstingets klimatavtryck. Nu kan vi ta nästa steg för att minska klimatavtrycket och få ännu fler att välja kollektivtrafiken genom satsningar på elektrifiering, innovation och digitalisering av trafiken, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

– Stockholm har Sveriges bästa kollektivtrafik och vi har ambitionen att bli bäst i världen. Därför är det otroligt glädjande att vi nu har tagit ett stort kliv för att få världens renaste kollektivtrafik. Det vi har gjort kommer framtidens barn tacka oss för, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknämnden.

Fotnot. Om oppositionen i Stockholms läns landsting eller de styrande röd-grön-rosa i Stockholms stad har invändningar mot den här beskrivningen så kommer RT-Forum att redivisa deras synpunkter så snart de når redaktionen.

FAKTA/Så blev SL helt fossilfritt

Resan mot en fossilfri och klimatsmart kollektivtrafik inleddes med etanolbussar och biogas. Den kraftiga expansionen börjande 2006 då 2 av 10 bussar var miljöbussar. Vid årsskiftet försvann sju av de nio kvarvarande dieselbussarna och sedan fanns bara två små bussar kvar – en på Tynningö och en på Ornö. Först ställdes Tynningö-bussen om och nu har även bussen på Ornö börjat tankas med förnyelsebart drivmedel.

Pendeltåg, tunnelbanor och lokalbanor drivs sedan tidigare till 100 procent på ren el från förnyelsebara energikällor. SL länge arbetat systematiskt med utfasning av fossila drivmedel och hela tiden jobbat mot högt ställda miljömål.

Sverige har nationellt ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och Stockholms läns landstings mål var övergång till 100 procent förnybart i busstrafiken år 2025 – något som nu har nåtts med råge. Stockholmsregionen blir nu först i världen med en helt fossilfri bussflotta och kollektivtrafik på land.

Fördelningen mellan SL:s olika miljöklassade drivmedel

  • Andel bussar med biogas:15 procent

  • Andel bussar med etanol:21 procent

  • Andel bussar med RME (Rapsmetylester):51 procent

  • Andel bussar med HVO (Hydrerad vegetabilisk olja):13 procent

  • (RME och HVO = biodiesel)



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Nyhetsbrev

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Arkiv
Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.195