23948sdkhjf

Alla bussar i Stockholm fossilfria

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Nu har de sista SL-bussarna drivna på icke förnyelsebara drivmedel fasats ut. Det innebär att SL:s och Stockholmsregionens busstrafik, och därmed alla kollektivtrafik på land, som första huvudstadsregion i världen nu är 100 procent fossilfri.

– Jag är mycket stolt och glad över detta. Vi har inte bara visat att detta är möjligt, vi har fått en historisk omställning på plats och det många år innan uppsatt mål. Det är extra roligt att SL och Stockholm nu tar ledartröjan i omställningen till mer hållbart. Då andra partier bara pratar och för symbolpolitik, visar Alliansen hur vi går från ord till handling, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– Som miljölandstingsråd så har jag sedan 2006 tillsammans med övriga Alliansen drivit på för att nå en fossilfri kollektivtrafik och det är fantastiskt kul att ha nått hela vägen i mål under den här mandatperioden, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd.

– Att vi redan sju år före utsatt tid når målet om en fossilfri fordonsflotta är ett fantastiskt resultat. Med en fossilfri fordonsflotta minskar landstingets klimatavtryck. Nu kan vi ta nästa steg för att minska klimatavtrycket och få ännu fler att välja kollektivtrafiken genom satsningar på elektrifiering, innovation och digitalisering av trafiken, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

– Stockholm har Sveriges bästa kollektivtrafik och vi har ambitionen att bli bäst i världen. Därför är det otroligt glädjande att vi nu har tagit ett stort kliv för att få världens renaste kollektivtrafik. Det vi har gjort kommer framtidens barn tacka oss för, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknämnden.

Fotnot. Om oppositionen i Stockholms läns landsting eller de styrande röd-grön-rosa i Stockholms stad har invändningar mot den här beskrivningen så kommer RT-Forum att redivisa deras synpunkter så snart de når redaktionen.

FAKTA/Så blev SL helt fossilfritt

Resan mot en fossilfri och klimatsmart kollektivtrafik inleddes med etanolbussar och biogas. Den kraftiga expansionen börjande 2006 då 2 av 10 bussar var miljöbussar. Vid årsskiftet försvann sju av de nio kvarvarande dieselbussarna och sedan fanns bara två små bussar kvar – en på Tynningö och en på Ornö. Först ställdes Tynningö-bussen om och nu har även bussen på Ornö börjat tankas med förnyelsebart drivmedel.

Pendeltåg, tunnelbanor och lokalbanor drivs sedan tidigare till 100 procent på ren el från förnyelsebara energikällor. SL länge arbetat systematiskt med utfasning av fossila drivmedel och hela tiden jobbat mot högt ställda miljömål.

Sverige har nationellt ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och Stockholms läns landstings mål var övergång till 100 procent förnybart i busstrafiken år 2025 – något som nu har nåtts med råge. Stockholmsregionen blir nu först i världen med en helt fossilfri bussflotta och kollektivtrafik på land.

Fördelningen mellan SL:s olika miljöklassade drivmedel

  • Andel bussar med biogas:15 procent

  • Andel bussar med etanol:21 procent

  • Andel bussar med RME (Rapsmetylester):51 procent

  • Andel bussar med HVO (Hydrerad vegetabilisk olja):13 procent

  • (RME och HVO = biodiesel)



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor BRT-order till Volvo

Arkiv

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Larsén lämnar Stromma

Nu stundar vaktskifte på Stromma eftersom Jan Larsén slutar efter 33 år inom bolaget - jakten på hans efterträdare har redan börjat.

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.221