23948sdkhjf

Självkörande i Sjöbo

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sjöbo och Tomelilla kommuner i Skåne får pengar för att utreda om självkörande bussar kan fungera på landsbygden – Tillväxtverket bistår med 0,4 miljoner kronor.

Tillväxtverket beviljar 400 000 kronor till stöd för förstudien Framtidens Kollektivtrafik på Landsbygden var syfte är att utreda hur kollektivtrafiken på landsbygden kan bli bättre och mer intressant för medborgarna.

Under nio månader ska Sjöbo och Tomelilla kommun, som lägger 300 000 kronor respektive 100 000 kronor i potten, utreda om bland annat självkörande bussar kan vara en idé att arbeta vidare med i framtiden. Tidigare har bara tester gjort i låg hastighet i tätort. Tillsammans med en upphandlad konsult ska en förstudie med fördjupad bakgrunds- och nulägesanalys, genomföras.

Att en stor del av kommunernas medborgare bor utanför tätorterna gör området extra intressant att driva förstudien i, liksom att Sjöbo och Tomelilla har många småföretagare inom bland annat besöksnäringen. Sjöbo och Tomelilla liknar varandra med större tätort och flera byar, men är också olika: Sjöbo har närmare till flera större städer och har mer pendling till Malmö och Lund medan Tomelilla har tågförbindelser: Likheter och olikheter som tillsammans utgör den perfekta platsen att bedriva en förstudie om framtidens kollektivtrafik.

Förstudien ska bland annat se över möjligheten till självkörande bussar i landsbygdsmiljö, samtidigt som den ska fånga upp andra potentiella pilotprojekt som kan öka det kollektiva resandet. Vi fokuserar på matartrafik, det vill säga trafik från mindre byar till dagens buss- och tågstationer. En del av projektet blir att ta fram förslag på stråk att testa i Sjöbo och Tomelilla, säger Frida Tiberini, EU-samordnare Sjöbo och Tomelilla.

Redan nu finns det idéer om hur det kollektiva resandet på landsbygden kan förändras: Mobilsamåkning med förebild från en by i Småland. Där samåker byborna och arrangerar resorna med hjälp av en app.

Utveckling av anropsstyrd trafik vore intressant för även om det finns är det relativt okänt och används väldigt lite, säger Frida Tiberini.

Att utveckla kollektivt resande är viktigt för en hållbar utveckling, både ekonomisk, ekologisk och socialt, enligt Magnus Weberg, kommunalråd (M):

Vi vill säkerställa möjligheten till en levande landsbygd, där orterna inte bara är platser att övernatta på. Det är viktigt för näringslivet – inte minst besöksnäringen - och de som bor i och utanför byarna att kunna ta sig till in till centralorten och vidare för arbete, studier och fritidsaktiviteter, och hem igen.

Målet är att förstudien leder till ett eller flera projekt de närmaste åren. Förstudien startar i oktober och pågår till juni nästa år. En utredare ska upphandlas för att ansvara för förstudien.

FAKTA/Förstudie Framtidens Kollektivtrafik på Landsbygden

Projektperiod: oktober 2018-juni 2019

Projektägare: Sjöbo kommun

Finansiärer: Europeiska regionala utvecklingsfonden (400 000 kr) Sjöbo kommun, Tomelilla kommun (400 000 kr)

Samverkanspartners: Sjöbo kommun, Tomelilla kommun, SkåneTrafiken, Region Skåne Regional Utveckling, K2 (Nationellt centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik i Lund)



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.167