23948sdkhjf

Sökes: 7 300 bussförare

| Av Mattias Dahl och Caj Luoma | Tipsa redaktionen

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Mattias Dahl, vd och Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, båda i Transportföretagen, tar upp den akuta förarbristen inom branschen i en debattartikel i Svenska Dagbladet 25 september. "Det behövs offentliga satsningar i samarbete med transportbranschen för att lösa förarbristen", skriver de. Här en sammanfattning av debattartikeln:

Transportföretagen arbetar med att få fler unga och vuxna att söka bussförarutbildningarna. En ny undersökning visar nämligen att det inom en treårsperiod kommer att behöva anställas 7 300 bussförare runtom i hela landet.

Vår undersökning "Tempen på bussbranschen" visar en kraftig ökning (74 procent) av branschens rekryteringsbehov över en treårsperiod från i dag fram till 2020. I siffror handlar det om ett behov på en ökning från 4 200 till 7 300 förare. Sex av tio företag svarar i undersökningen att de har haft svårt att hitta personal under det senaste året och för tre av fyra företag har problemet med att hitta personal med rätt utbildning varit den största utmaningen.

Den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen är pensionsavgångarna. Mellan 2018 och 2020 kommer 2 600 bussförare att gå i pension. Samtidigt är det offentliga utbildningssystemet underdimensionerat – utbildningsplatserna motsvarar inte behovet. Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen.

En viktig åtgärd är att utöka antalet platser inom vuxenutbildningen med öronmärkta pengar specifikt för bussbranschens utbildningar. Det måste även bli lättare att kunna byta karriär och att som vuxen få möjlighet att läsa på komvux/yrkesvux.

En annan orsak till bristen är att för få personer i dag har rätt körkortsbehörighet.Därför föreslår vi att CSN-lånet för körkort för arbetssökande, som regeringen nyligen har infört, även omfattar C- och D-körkort det vill säga körkort för buss och lastbil och att detta även ska gälla för personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet. Det skulle dessutom gynna hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort.

En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är att en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen etableras. Dialog är nödvändig för att skapa relevanta utbildningar med hög kvalitet, både för gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen.

Transporterna är en förutsättning för samhället att ska fungera och för ett hållbart samhälle med minskade utsläpp spelar bussen en central roll. Den flexibilitet som bussen erbjuder med att kunna jobba eller studera på annan ort skulle dessutom begränsas utan bussen. Och så skulle även turismen drabbas hårt eftersom bussen är ett viktigt transportmedel för besöksnäringen som utgör en viktig och växande del av svensk ekonomi.

I detta akuta läge hoppas vi på snabba åtgärder och vi ser fram emot en konstruktiv politisk dialog.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.159