23948sdkhjf

Så blir framtidens bussbransch

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Sveriges Bussföretag har sedan 2017 arbetat med projektet Bussbranschen 2030. Projektet inleddes med att den nationella forskningsorganisationen K2 fick i uppdrag att i samverkan med förbundet ta fram omvärldsanalys med tidsperspektivet 2030. Arbetet resulterade i rapporten Vilken framtid har bussen från K2 i oktober 2017, den går att läsa i sin helhet HÄR

Nu presenteras också förbundets framtidsvision. De fyra framtidsscenarion som tecknas i rapporten Vilken framtid har bussen har alla tonvikt på den tekniska utvecklingen och omvärldens påverkan utifrån nuvarande struktur i den svenska bussbranschen. Framtidsbilden ”Mer av samma” beskriver en bild av busstrafiken 2030 som inte innebär förändringar som är väsensskild från dagens situation. Den bilden var den som de flesta i förbundets styrelse och arbetsgrupper såg som rimlig i ett perspektiv fram till 2030.

Därför är det scenariot utgångspunkt i den framtidsbild Sveriges Bussföretag nu tecknar, men med en fördjupad analys av utvecklingen i perspektiv som branschens struktur och produktutveckling. Dessutom lyfter förbundet behovet av nya medarbetare i branschen, något som kommer påverka hela branschen de närmaste åren. Sveriges Bussföretag tror också att dagens tydliga trender mot ökad elektrifiering och ökad framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder, i form av olika politiska beslut om inskränkningar för privatbilar, ger bussen och bussbranschen en renässans, eftersom bussen och bussföretagen erbjuder lösningar som bygger på klimatsmarta, flexibla och trygga persontransporter.

Läs mer i Sveriges Bussföretags framtidsbild Vår väg vidare – svensk bussbransch efter 2030!

– Nu arbetar vi vidare inom Sveriges Bussföretag för att sprida kunskap om de frågor inför framtiden vi identifierat och de utmaningar vi ser hänger ihop med dessa spaningar. Syftet är att få omvärlden att förstå vilka åtgärder som behövs för att bussbranschen ska kunna fortsätta vara en positiv kraft i utvecklingen av såväl kollektivtrafik som turism i Sverige, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd eriges Bussföretag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

Nyhetsbrev

SL-buss i brandolycka

Arkiv

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Seniorerna i Trollhättan åker mer buss

Sedan mars i år kan seniorerna i Trollhättan resa helt gratis med Västtrafiks bussar hela dygnet inom kommunen – och även göra en avstickare till Vänersborg.

Kollektivtrafikdagen – sista chansen!

Kollektivtrafikdagen 2019 drar igång 15 maj i Solna med ett fullspäckat program – ännu finns det platser kvar men nu är det snart sista chansen att anmäla deltagande,.

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Feministiskt initiativ svarar

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203