23948sdkhjf

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Sveriges Bussföretag har sedan 2017 arbetat med projektet Bussbranschen 2030. Projektet inleddes med att den nationella forskningsorganisationen K2 fick i uppdrag att i samverkan med förbundet ta fram omvärldsanalys med tidsperspektivet 2030. Arbetet resulterade i rapporten Vilken framtid har bussen från K2 i oktober 2017, den går att läsa i sin helhet HÄR

Nu presenteras också förbundets framtidsvision. De fyra framtidsscenarion som tecknas i rapporten Vilken framtid har bussen har alla tonvikt på den tekniska utvecklingen och omvärldens påverkan utifrån nuvarande struktur i den svenska bussbranschen. Framtidsbilden ”Mer av samma” beskriver en bild av busstrafiken 2030 som inte innebär förändringar som är väsensskild från dagens situation. Den bilden var den som de flesta i förbundets styrelse och arbetsgrupper såg som rimlig i ett perspektiv fram till 2030.

Därför är det scenariot utgångspunkt i den framtidsbild Sveriges Bussföretag nu tecknar, men med en fördjupad analys av utvecklingen i perspektiv som branschens struktur och produktutveckling. Dessutom lyfter förbundet behovet av nya medarbetare i branschen, något som kommer påverka hela branschen de närmaste åren. Sveriges Bussföretag tror också att dagens tydliga trender mot ökad elektrifiering och ökad framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder, i form av olika politiska beslut om inskränkningar för privatbilar, ger bussen och bussbranschen en renässans, eftersom bussen och bussföretagen erbjuder lösningar som bygger på klimatsmarta, flexibla och trygga persontransporter.

Läs mer i Sveriges Bussföretags framtidsbild Vår väg vidare – svensk bussbransch efter 2030!

– Nu arbetar vi vidare inom Sveriges Bussföretag för att sprida kunskap om de frågor inför framtiden vi identifierat och de utmaningar vi ser hänger ihop med dessa spaningar. Syftet är att få omvärlden att förstå vilka åtgärder som behövs för att bussbranschen ska kunna fortsätta vara en positiv kraft i utvecklingen av såväl kollektivtrafik som turism i Sverige, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd eriges Bussföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141