23948sdkhjf

Ännu ett pris till Volvo Bussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Priset Digital Communications Award 2018 togs hem av Volvo Bussar 28 september i Berlin – fordonstillverkaren fick priset i kategorin produktkampanjer.

I tuff konkurrens med flera av Europas mest namnkunniga företag tog svenska Volvo Bussar hem förstapriset i tävlingen Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer. Volvo Bussar tävlade med sin innovativa introduktionskampanj ”Light the lights” för den nya elbussen Volvo 7900 Electric. Priset delades ut vid en ceremoni i Berlin 28 september.

Digital Communications Award uppmärksammar och belönar  innovativ kommunikation i digitala kanaler i Europa sedan 2011. Totalt tävlade i år fler än 700 bidrag i tävlingen.

–  Vi är oerhört glada att den internationella juryn premierade vår strategi med att nå ut till en bredare allmänhet för att öka kunskap och skapa engagemang för elektrifierade bussar och eldriven stadstrafik på ett nytt  och genuint sätt. Vi ville helt enkelt få fler människor att känna sig delaktiga i den globala utvecklingen mot en tystare, renare stadsmiljö, säger Stefan Nerpin, Marknads- och kommunikationsdirektör på Volvo Bussar.

Kommunikationen byggdes upp kring historien om en okänd och hårt arbetande, verklig artist från Göteborg i huvudrollen, Natalie Cuti, som på ett naturligt sätt interagerar med Volvos elbussar i filmformat. I filmen framför hon den egenkomponerade sången, ”Light the lights”. Filmen och låten spred sig viralt i digitala kanaler som Facebook, YouTube och Spotify. Efter bara två veckor hade över 3,5 miljoner människor lyssnat på låten och/eller sett filmen.

Succén speglades sedan i PR och i korta filminslag i sociala medier som gav en djupare bild av den okända artisten Natalie Cuti och hennes autentiska berättelse. PR-aktiviteterna fick stort genomslag både lokalt och globalt, externt och internt. I samband med och efter kampanjen har både artisten och Volvo Bussar fått stor uppskattning från bredare målgrupper, och låten har blivit ett bestående tema för framgången med Volvos eldrivna bussar. Totalt har företaget sålt fler än 4 000 elektrifierade Volvobussar.

Genom att jobba strategiskt med digital marknadsföring och PR och använda ett väldigt mänskligt perspektiv i Nathalies historia lyckades vi nå långt utanför vår traditionella målgrupp och väcka intresse för vårt varumärke och nya produkterbjudande hos miljoner människor. Vi valde ett autentiskt tonläge där vi sjunger ut vårt budskap, hellre än skriker det, och vi kommunicerar direkt med våra kunders kunder, städernas medborgare och passagerare, säger Lina Martinsson, chef för digital marknadsföring och kommunikation, Volvo Bussar.

FAKTA/Om tävlingen och den vinnande filmen

- Volvo Bussar vann Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer med "Light the lights".

- Filmen sågs av över 3,5 miljoner tittare och resulterade i 55 000 interaktioner i sociala kanaler, täckning i lokal och global press och placerade Volvo Bussar i topp bland varumärken på Facebook i Sverige under  oktober 2017.

- Totalt deltog fler än 700 bidrag i tävlingen.

- Bakom tävlingen står Quadriga University of Applied Sciences i Berlin.

Läs mer om tävlingenhttp://www.digital-awards.eu

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nobina förvärvar i Danmark

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Nyhetsbrev

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Arkiv

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Nationellt biljettsystem? Javisst!

Regeringen har beslutat införa ett nationellt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik – på Kollektivtrafikdagen 15 maj får deltagarna veta hur det ska gå till.

Plus

5 snabba frågor…

Bussen bromsar själv!

Plus

"Vi kan göra mycket för trafiksäkerheten"

Lena Erixon är övertygad om att Trafikverket kan göra mycket för trafiksäkerheten - samtidigt är det av högsta vikt att se till att järnvägen rustas och underhålls.

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.326