23948sdkhjf

Ny vätgasbuss framme

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Toyota levererar vätgas- och bränslecells-teknik till företaget Caetanobus i Portugal som bygger företagets första vätgasdrivna elbuss redan 2019. 

Toyota tar nästa viktiga steg mot ett bredare och allt viktigare vätgassamhälle för koldioxidfri mobilitet. Företaget kommer att leverera sin vätgas- och bränslecellsteknik till den portugisiska busstillverkaren Caetanobus SA som bygger första demonstrationsbussen redan 2019.

Som ett led i Toyotas omfattande miljömål – 2050 Enviromental Challenge – och vision om ett helt koldioxidfritt samhälle introducerar Toyota vätgas-tekniken till områden och marknader bortom vanliga personbilar, bland annat tunga lastbilar1, små distrubutionslastbilar2, gaffeltruckar3 och bussar4.
Därför kommer Toyota nu också att leverera sin bränslecells- och vätgasteknik, med bland annat bränslestack, vätgastankar och andra viktiga komponenter, till det välkända portugisiska utvecklings- och tillverkningsföretaget Caetanobus SA som ska bygga vätgasdrivna elbussar.

De allra första elbussarna, drivna av vätgas genom bränsleceller, tillverkas om bara ett år och kommer användas som demonstrationsbussar av Caetanobus.

– Genom att tillhandahålla vätgas- och bränslecellsteknik till Caetanobus får fler möjlighet att upptäcka och se de både praktiska och miljömässiga fördelarna med vätgasen för ett helt koldioxidneutralt samhälle. Vi ser fram emot att se de första bussarna från vår långvariga partner i europeiska städer, säger dr Johan van Zyl, president och CEO vid Toyota Motor Europe. Han fortsätter:

– Vätgasbussar har betydande fördelar jämfört med andra nollemissionsbussar, bland annat överlägsen räckvidd och snabb tankning. Det är fördelar som gör det möjligt för vätgasbussar att köra längre sträckor och ha en större användningsgrad.

– Vi är övertygade om att vätgas är en utmärkt lösning för nollemissionsbussar, säger José Ramos, President vid Salvador Caetano Indústria holding.

Beslutet att Toyota levererar sin bränslecellsteknik till Caetanobus meddelades i Lissabon på ett möte med representanter från Portugals regering och ansvariga för mobilitet och miljö samtidigt som den sol- och vätgasdrivna katamaranen Energy Observer besökte den portugisiska huvudstaden. Energy Observer är världens första bränslecellsfartyg helt drivet av solenergi och vätgas.

I Trafikforum nr 7 som kommer ut 16 oktober presenteras världens första vätgasdrivna tåg i trafik - läs där mer detaljerat om hur bränslecellstekniken fungerar!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Jonas Blomberg
I fallet fossilfria transporter ligger Kina före, både vad gäller batteri- och vätgas/bränslecellsdrift. Vi har gjort en sammanställning och skissat på en svensk vätgassatsning som både gynnar miljö och näringsliv.

http://hydrogenthoughts.se/Vatgas_och_br...

Jonas Blomberg

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.632