23948sdkhjf

Ny vätgasbuss framme

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Toyota levererar vätgas- och bränslecells-teknik till företaget Caetanobus i Portugal som bygger företagets första vätgasdrivna elbuss redan 2019. 

Toyota tar nästa viktiga steg mot ett bredare och allt viktigare vätgassamhälle för koldioxidfri mobilitet. Företaget kommer att leverera sin vätgas- och bränslecellsteknik till den portugisiska busstillverkaren Caetanobus SA som bygger första demonstrationsbussen redan 2019.

Som ett led i Toyotas omfattande miljömål – 2050 Enviromental Challenge – och vision om ett helt koldioxidfritt samhälle introducerar Toyota vätgas-tekniken till områden och marknader bortom vanliga personbilar, bland annat tunga lastbilar1, små distrubutionslastbilar2, gaffeltruckar3 och bussar4.
Därför kommer Toyota nu också att leverera sin bränslecells- och vätgasteknik, med bland annat bränslestack, vätgastankar och andra viktiga komponenter, till det välkända portugisiska utvecklings- och tillverkningsföretaget Caetanobus SA som ska bygga vätgasdrivna elbussar.

De allra första elbussarna, drivna av vätgas genom bränsleceller, tillverkas om bara ett år och kommer användas som demonstrationsbussar av Caetanobus.

– Genom att tillhandahålla vätgas- och bränslecellsteknik till Caetanobus får fler möjlighet att upptäcka och se de både praktiska och miljömässiga fördelarna med vätgasen för ett helt koldioxidneutralt samhälle. Vi ser fram emot att se de första bussarna från vår långvariga partner i europeiska städer, säger dr Johan van Zyl, president och CEO vid Toyota Motor Europe. Han fortsätter:

– Vätgasbussar har betydande fördelar jämfört med andra nollemissionsbussar, bland annat överlägsen räckvidd och snabb tankning. Det är fördelar som gör det möjligt för vätgasbussar att köra längre sträckor och ha en större användningsgrad.

– Vi är övertygade om att vätgas är en utmärkt lösning för nollemissionsbussar, säger José Ramos, President vid Salvador Caetano Indústria holding.

Beslutet att Toyota levererar sin bränslecellsteknik till Caetanobus meddelades i Lissabon på ett möte med representanter från Portugals regering och ansvariga för mobilitet och miljö samtidigt som den sol- och vätgasdrivna katamaranen Energy Observer besökte den portugisiska huvudstaden. Energy Observer är världens första bränslecellsfartyg helt drivet av solenergi och vätgas.

I Trafikforum nr 7 som kommer ut 16 oktober presenteras världens första vätgasdrivna tåg i trafik - läs där mer detaljerat om hur bränslecellstekniken fungerar!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142