23948sdkhjf

Tågaffär värd 6 miljader

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

I början av vecka 42 stod det klart att det blev Go-Ahead Nordic som tilldelats trafikkontraktet Trafikpakke Sör av norska myndigheter och Jernbanedirektortet. Kontraktet omfattar regiontåg på Sörlandsbanen mellan Oslo och Stavanger, lokaltåg på Arendalsbanen samt lokaltåg på Jærbanen i tätt samarbete med trafikföretaget Kolumbus.

Det totala värdet av kontraktet beräknas till cirka 5,8 miljarder norska kronor (vilket motsvarar 6,3 miljarder svenska kronor) och avtalstiden sträcker sig från december 2019 till december 2027, med möjlig förlängning om 1+1 år. Trafiken omfattar i genomsnitt cirka 5,5 miljoner tågkilometer årligen under åtta år.

Den här vinsten är ytterligare ett steg i linje med vår strategi att expandera Go-Ahead-koncernen internationellt och bygga vidare på vår närvaro i Tyskland. Irland och Singapore, säger David Brown, koncernchef för Go-Ahead Group.

I dagsläget bedrivs trafiken av NSB på sträckningen. Go-Ahead Nordic har som mål att ta över befintlig tågpersonal från NSB och vill inom kort starta en dialog med de olika personalgrupperna tidigt i mobiliseringsfasen.

Vi är såklart otroligt glada över att ha vunnit vårt första tågkontakt i Norge,. Samtidigt är vi ödmjuka inför vår uppgift och de utmaningar som ligger framför oss. Vår ambition är att skapa ett attraktivt tillbud för att få fler och nöjdare kunder här i Norge säger Magnus Hedin, vd Go-Ahead Nordic.

Go-Ahead Nordic har sitt nordiska huvudkontor i Malmö men har under själva anbudsprocessen haft ett lokalt norskt team med lokal förankring på plats i Oslo som tillsammans med resurser från Malmö och det brittiska huvudkontoret har jobbet med anbudet. Nu kommer man att upprätta en lokal organisation, Go-Ahead Norge AS, för att på så sätt vara kunna agera lokalt och ta tillvara de lokala intressen som finns på sträckningen.

Go-Ahead Nordic kommer att bygga en organisation som hela tiden strävar efter kontinuerlig förbättring, med en robust, driftsäker och tillförlitlig tågverksamhet. Ambitionen är att erbjuda en ny, modern och bekväm resa med bättre service, som ökar kundnöjdheten och gör att fler väljer att resa med tåg.

Våra tre viktigaste fokusområden är kundnöjdhet, pålitlighet och lokala beslut i tätt samarbete med våra samarbetspartners. Vi är en nordisk organisation som har god kännedom om norsk tågverksamhet och norska förhållanden, samtidigt som vi har stor erfarenhet inom företaget av att verka på en avreglerad marknad i Storbritannien. Vi kommer att få god stöttning från våra engelska kollegor, men besluten är lokala och anpassade till norska förhållanden, säger Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarig på Go-Ahead Norge AS.

Go-Ahead Norge AS går nu in i en intensiv mobiliseringsfas för att säkerställa att en robust och väl fungerande verksamhet är redo för trafiklansering i december 2019. Detta inkluderar nära samarbete med olika partners och framtida personal för en framgångsrik trafikstart.

FAKTA/Go-Ahead Nordic

En paraplyorganisationen för koncernens satsning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Go-Ahead Grop Plc är Storbritanniens största järnvägsoperatör och den största bussoperatören i London. Varje år utför vi en miljard resor och dagligen reser 3 miljoner resenär med Go-Ahead. Koncernens har en årlig omsättning som uppgår till 3 miljarder GBP. Koncernen har ca 28 000 anställda också verksamhet i Singapore, Irland och Tyskland.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.202