23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussen på undantag

Stombussarna inom Stockholms län transporterar fler passagerare än pendeltågen – ändå är det få som inser deras samhällsnytta, det blir mest spår i fokus för politikerna.

Det skulle gå att få snabbare och bättre trafik med stombussarna, men det kräver bland annat prioritering och vissa justeringar av befintlig infrastruktur. Detta tänk framfördes under ett av Persontrafiks seminarier som tog upp frågan vad som krävs för att få en snabbare och tillgängligare kollektivtrafik.

Storstockholm växer så det knakar och kollektivtrafiken måste hänga med för att klara hållbara persontransporter.

– Det sker stora satsningar på spår i Stockholmsregionen, nya tunnelbanebyggen, spårväg och satsningar på pendeltåg. Men intresset för stombuss är ganska lågt trots att så många reser med dem, säger Ola Karlsson, Trafikförvaltningen Stockholms stad. Han fortsätter:

– Synd, för samhällsnyttan med stombussar kan mäta sig med tunnelbanan till en bråkdel av kostnaden.

Politikerna som senare diskuterade frågan var alla rörande ense om att stombussar var nog så viktiga som alternativen. Medan Trafikverket varnade för att priotitet av bussen kan kosta flera hundra miljoner extra vilket det hotar göra i Huddinge.

Läs mer om detta i Trafikforum nr 8 som tar upp frågan i detalj!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081