23948sdkhjf

Bussen på undantag

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Stombussarna inom Stockholms län transporterar fler passagerare än pendeltågen – ändå är det få som inser deras samhällsnytta, det blir mest spår i fokus för politikerna.

Det skulle gå att få snabbare och bättre trafik med stombussarna, men det kräver bland annat prioritering och vissa justeringar av befintlig infrastruktur. Detta tänk framfördes under ett av Persontrafiks seminarier som tog upp frågan vad som krävs för att få en snabbare och tillgängligare kollektivtrafik.

Storstockholm växer så det knakar och kollektivtrafiken måste hänga med för att klara hållbara persontransporter.

– Det sker stora satsningar på spår i Stockholmsregionen, nya tunnelbanebyggen, spårväg och satsningar på pendeltåg. Men intresset för stombuss är ganska lågt trots att så många reser med dem, säger Ola Karlsson, Trafikförvaltningen Stockholms stad. Han fortsätter:

– Synd, för samhällsnyttan med stombussar kan mäta sig med tunnelbanan till en bråkdel av kostnaden.

Politikerna som senare diskuterade frågan var alla rörande ense om att stombussar var nog så viktiga som alternativen. Medan Trafikverket varnade för att priotitet av bussen kan kosta flera hundra miljoner extra vilket det hotar göra i Huddinge.

Läs mer om detta i Trafikforum nr 8 som tar upp frågan i detalj!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.211