23948sdkhjf

Volvo Bussar sågar vätgas

Framtidens drivmedel diskuterades under ett seminarium på Persontrafik – men vätgas som alternativs sågades av Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Anders Graurs, Chalmers i Göteborg kom in på vilka alternativ som ska gälla för bussen som kär längre sträckor. Och där finns bränsleceller som en fungerande och utprovad teknik, där är det vätgas som förvandlas till el i bränslecellerna och den elen driver sedan fordonets elmotorer.

– Tekniken med vätgas fungerar, även om vanlig el på sikt kommer att bli billigare. Däremot är det alldeles säkert att biodrivmedel kommer att bli dyrare ganska snabbt, det kommer att blir en allt hårdare kamp om biodrivmedel, säger Anders Graures.

Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar ser dock biodrivmedel som det enda alternativet för långväga busstrafik under överskådlig tid.

– Vätgas är dyrt att framställa och det speciella är att man måste använda el för att tillverka den. Sedan ska vätgasen producera el i fordonet, det är en omväg som aldrig kan bli ekonomisk, säger Håkan Agnevall. Han fortsätter:

– Biodiesel är det enda som är hållbart för långfärdsbussar och där kan vi se att det är mycket attraktivt jämfört med exempelvis alternativet biogas.

När det gäller stadstrafik är det dock el som gäller, något som Volvo Bussar insåg för över tio år sedan och som nu sedan flera år gäller. Företaget tillverkar inte längre några fossildrivna bussar för stadstrafik, det är hybrider, laddhybrid och helelektriska bussar som gäller.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062