23948sdkhjf

”Sunne är trevligt”

Sunne kommuns ambition att göra turistinformationen mer tillgänglig och förbättra värdskapet har fallit väl ut – detta enligt den utvärdering som kommunen låtit göra.

Utvärderingen om Sunne har gjorts av Attityd i Karlstad. Samtliga besökare säger sig vara mycket nöjda med Sunnes utbud och nya upplägg: turistinformationen via webbsidan sagolikasunne.se, Facebook och Instagram, en auktoriserad Infopoint i biblioteket och ytterligare nio Infopoints* runt om i kommunen.

Besökarnas helhetsintryck är mycket gott. Sunne upplevs som en liten ort med mycket att erbjuda, både för barnfamiljen och för den kulturintresserade. Besökarna talar väl om vistelsen, är återkommande besökare och/eller kan tänka sig att komma tillbaka.

Några citat från besökarna om värdskapet:

Helt fantastiskt, väldigt serviceinriktade! Väldigt smidiga att ha ett göra med. Jag hade ju mest frågor som var riktade till dem och deras verksamhet, men jag fick en fin genomgång. Det gav mersmak!”

Vi säger alltid att alla är mycket trevliga i Värmland, jag kan inte ge annat än beröm! Alla är jäkligt trevliga.”

Vi återvände till Sunne i år igen, för att kolla på Västanå teater. Och när man ändå är där så passade vi på att åka runt och kolla på allt positivt som vi hann med, jag upplever det som en fin ort.”

Vi åkte till Sunne framförallt för vattenlandet, vi har tre barn så det var en aktivitet som passade oss. Och vi har varit där tidigare, det är ett bra och kul vattenland.”

Jag gick bara runt i biblioteket, men Selma-hörnan var jättetrevlig och högklassig, att man kunde sätta sig där och bläddra igenom information och även böcker! Jätte, jättefint.”

Sommaren 2018 hade nio olika anläggningar utbildats i att vara så kallade Infopoints i Sunne. Det vill säga erbjuda information som ett komplement till bibliotekets InfoPoint och i vissa fall även andra öppettider.

Vårt syfte med flera Infopoints är att förbättra värdskapet i Sunne, sprida broschyrer och informationsmaterial som lockar besökaren att upptäcka aktiviteter och besöksmål som de inte planerat in från början, säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.

Utvärderingen bygger på intervjuer av personer som under sommaren 2018 besökt någon av Sunnes Infopoints. Några av dem som arbetar på anläggningarna har också intervjuats. Frågorna har handlat om hur besökarna upplevt utbudet av turistinformation samt hur alla Infopoints själva upplevt att det har fungerat.

Innan besöket har majoriteten vänt sig direkt till besöksmålets hemsida för att få information om bokning, öppettider och tillgänglighet. Förutom hemsidor är tips från vänner och bekanta en viktig källa till information.

När besökarna väl är på plats använder de främst broschyrer vid olika besöksmål för sin information. Receptioner på boenden och besöksmål är en annan möjlighet att få reda på saker. Besökarna använder sig sällan av Google eller liknande tjänster under sin vistelse för att få veta mer om Sunne och Värmland.

Resultatet av utvärderingen visar hur viktigt det är för alla inom besöksnäringen att synas i de digitala kanalerna för att locka besökarna hit. Värdskapet på plats är också enormt viktigt! Såväl för att vägleda och inspirera besökarna som för att de ska rekommendera Sunne till sina vänner, säger Maria Nordmark.

Att ha Infopoints stående på sin egen anläggning uppfattas som positivt och som en naturlig del i verksamheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072