23948sdkhjf

Stor BRT-order till Volvo

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar har i en offentlig upphandling med operatörerna Fanalca/Transdev och Somos K fått uppdraget att leverera 700 stadsbussar till Bogota i Colombia.

Ordrarna på totalt 700 Volvo-bussar är resultatet av en större upphandling i Bogota där 1441 bussar köps in till stadens BRT-system, Transmilenio. Volvo har deltagit som partner till operatörerna Fanalca/Transdev och Somos K, som båda blivit tilldelade kontrakt.

Bussarna ska trafikera Transmilenio, Bogotas BRT-system (Bus Rapid Transit). Ordrarna är de största för Volvo på tio år i Sydamerika och bekräftar företagets ledande position inom BRT-segmentet.

De 700 Volvo-bussarna är chassier av modellen Volvo B340M, 298 st är ledbussar och 402 är dubbelledbussar, med 12 litersmotor och med plats för 160 respektive 250 passagerare. Chassierna ska karosseras av Superpolo och leveranserna startar i mars 2019.

Bogota ersätter Euro II och Euro III bussar med nya bussar som möter de strängare utsläppskraven Euro V. I samband med bytet till Euro V bussar utökar den colombianska huvudstaden också kapaciteten i BRT-systemet med omkring 30 procent genom att införa fler dubbelledade bussar.

– Vår lösning med högkapacitetsbussar Euro V som försetts med partikelfilter innebär en minskning vad gäller lokala utsläpp med hela 96 procent jämfört med dagens Euro II bussar, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar. Han fortsätter:

– BRT-bussar Euro V med partikelfilter är en väl beprövad lösning som möter kraven på hållbarhet ur alla aspekter – miljömässigt, ekonomiskt och socialt.

Ledbussar och dubbelledbussar som trafikerar BRT-system såsom Transmilenio är en beprövad lösning för att att öka effektiviteten och hållbarheten i kollektivtrafiken i stora städer. De snabbar upp förflyttningen av passagerare, minskar utsläppen per passagerare och innebär lägre kostnader för operatörerna.

Sedan 2001 har företaget levererat fler än 2300 stadsbussar till Bogotas BRT-system. I flottan ingår närmare 360 av företagets hybridbussar, Volvo 7900 Hybrid, som utgör den största flottan av elektrifierade bussar i Sydamerika.

Volvo Bussar har arbetat länge med BRT-system och uppger själva att de är  marknadsledande i Latinamerika. Företaget har, inklusive den senaste ordern, levererat fler än 5000 bussar till BRT-system i Curitiba (Brasilien), Bogotá (Colombia), Guatemala City (Guatemala), Mexico City (Mexico), Santiago de Chile (Chile) och San Salvador (El Salvador).

Upphandlingskontrakten mellan Transmilenio och operatörerna tecknas 16 november.

Nyfiken på en annan svensk fordonstillverkare som även de fått en stororder på bussar till Bogotá? Klicka HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132