23948sdkhjf

Kineserna tokhandlar i Sverige

Trots kyliga relationer - kinesiska turister shoppar mer än någonsin i Sverige o

Under hösten har relationen mellan Sverige och Kina nått en ny bottennivå. Trots detta ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin. Under shoppingveckan “Golden Week” 1-7 oktober ökade konsumtionen genom Kinas populäraste betallösning Alipay med hela 760 procent i jämförelse med samma period föregående år. 

Enligt siffror från Global Blue står kinesiska turister i dagsläget för cirka 45 procent av den totala Taxfree handeln i Sverige. Det gör kinesiska turister till en viktig konsumentgrupp, inte minst för den hårt pressade retailbranschen. När den inhemska konsumtionen skiftar till Internet får shoppingturismen allt större betydelse för svensk handel.

Under 2017 reste totalt 130 miljoner kineser utomlands och inom tio år beräknas 25 procent av världens turister att vara kineser. Deras påverkan på svensk handel kommer därmed bli ännu större inom en snar framtid.

Vi var oroliga att det politiska läget skulle få inverkan på handeln, men lyckligtvis kan vi se att det inte stämmer. Under det kinesiska nationaldagsledigheten ”Golden Week” ökade handeln med Alipay i Sverige med 769 procent sedan föregående år. Samtidigt som snittköpet per konsument låg på hela 3 764 kronor, säger Thomas Wecke från Cimple Marketing - Sveriges största leverantör av Alipay berättar mer:

Även globalt ökade snittköpet per konsument med 30 procent från föregående period och år. Antalet köp i fysiska butiker med Alipay utanför Kina ökade med 220 procent bekräftar Alipay själva i ett pressutskick från deras moderbolag Ant Financial, systerbolag till Alibaba Group.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172