23948sdkhjf

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Första fossilfria fartygen på internationellt vatten går nu i trafik på Öresund – en investering på 120 miljoner har gjort eldrift till sjöss möjlig.

9 november invigde ForSea sin första högintensiva batteridrivna färjelinje mellan Helsingborg och Helsingör. Företagets teknologi gör dem till en av de absolut mest progressiva aktörerna inom hållbar utveckling inom den marina sektorn även om det finns andra aktörer som också är inne på eldrift. Dock är det så att linjen mellan Helsingborg och Helsingör är sällsynt lämplig för eldrift: Sträckan är inte så lång, runt 6 km, och fartyget stannar i hamn under en dit då folk och fordon debarkerar och embarkerar. En tid som utnyttjas för laddning.

Med den officiella invigningen har ForSea nått en milstolpe i vår gröna strategi. Genom att bygga om Aurora och Tycho Brahe till batteridrivna båtar och segla på enbart grön el så bidrar vi inte bara till en förbättrad och lugnare miljö i Öresund men vi reducerar också våra relativa utsläpp av svaveldioxid, koldioxid och partiklar med 65 procent. Det visar att man med stor beslutsamhet och vilja till att investera kan nå stora mål – speciellt när det gäller miljön. När det gäller batteriernas styrka så kan man enkelt säga att batterierna är lika starka som 70 elektriska bilar, säger Johan Röstin, vd på ForSea.

Investeringen i Tycho Brahe och Aurora är ForSeas största enskilda investering någonsin. INEA, som är EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk har stöttat projektet med cirka 120 miljoner kronor. Projektet är på flera sätt banbrytande inom den maritima världen och ett sätt för ForSea att visa sin höga ambitionsnivå.

Detta är ett pionjärprojekt och våra medarbetare och samarbetspartners har gjort en fantastisk insats för att få teknologin att fungera effektivt. Både våra ägare och INEA har genom hela förloppet backat upp och haft tillit till projektet. Att vi idag har representanter från både Danmarks och Sveriges regering samt Nordiska rådet för att förrätta invigningen visar bara på vikten av vår satsning. Vi menar att näringen måste vara drivande och visa vägen och vi har stark tilltro till framtiden. Vi är laddade, säger Johan Röstin.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.201