23948sdkhjf

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Första fossilfria fartygen på internationellt vatten går nu i trafik på Öresund – en investering på 120 miljoner har gjort eldrift till sjöss möjlig.

9 november invigde ForSea sin första högintensiva batteridrivna färjelinje mellan Helsingborg och Helsingör. Företagets teknologi gör dem till en av de absolut mest progressiva aktörerna inom hållbar utveckling inom den marina sektorn även om det finns andra aktörer som också är inne på eldrift. Dock är det så att linjen mellan Helsingborg och Helsingör är sällsynt lämplig för eldrift: Sträckan är inte så lång, runt 6 km, och fartyget stannar i hamn under en dit då folk och fordon debarkerar och embarkerar. En tid som utnyttjas för laddning.

Med den officiella invigningen har ForSea nått en milstolpe i vår gröna strategi. Genom att bygga om Aurora och Tycho Brahe till batteridrivna båtar och segla på enbart grön el så bidrar vi inte bara till en förbättrad och lugnare miljö i Öresund men vi reducerar också våra relativa utsläpp av svaveldioxid, koldioxid och partiklar med 65 procent. Det visar att man med stor beslutsamhet och vilja till att investera kan nå stora mål – speciellt när det gäller miljön. När det gäller batteriernas styrka så kan man enkelt säga att batterierna är lika starka som 70 elektriska bilar, säger Johan Röstin, vd på ForSea.

Investeringen i Tycho Brahe och Aurora är ForSeas största enskilda investering någonsin. INEA, som är EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk har stöttat projektet med cirka 120 miljoner kronor. Projektet är på flera sätt banbrytande inom den maritima världen och ett sätt för ForSea att visa sin höga ambitionsnivå.

Detta är ett pionjärprojekt och våra medarbetare och samarbetspartners har gjort en fantastisk insats för att få teknologin att fungera effektivt. Både våra ägare och INEA har genom hela förloppet backat upp och haft tillit till projektet. Att vi idag har representanter från både Danmarks och Sveriges regering samt Nordiska rådet för att förrätta invigningen visar bara på vikten av vår satsning. Vi menar att näringen måste vara drivande och visa vägen och vi har stark tilltro till framtiden. Vi är laddade, säger Johan Röstin.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134