23948sdkhjf

Delfinbuss köper Stockholms Buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Stockholms Buss tas över av Delfinbuss 1 december – båda bolagen startade 1989 och får nu en gemensam framtid.

Stockholms Buss har  fem bussar och ägs av Göran Demnert som själv tagit initiativet till försäljningen:

– Ja, jag känner att jag nu är färdig med det här, jag har ändå fyllt 67 så jag tycker det är dags nu, säger Göran Demnert som tills nu har haft huvudkontoret hemma i Sollentuna men depån i Tyresö söder om Stockholm. Delfinbuss har sin depå i Sollentuna men huvudkontoret på Söder mitt i centrala Stockholm.

Delfinbuss tar över depån med bussgarag i Tyresö men kommer bara att behålla två av Stockholms Buss nuvarande bussar. Dock lever namnat kvar, tre bussar ska även fortsatt vara stripade med Stockholms Buss logga. Det har Göran Demnert och köparen Per Broström, vd och ägare av Delfinbuss kommit överens om.

– Jag ska jobba kvar ett tag framöver i alla fall, från och med december blir det deltid på Delfinbuss kontor som en extra resurs och för att säkerställa övergången för våra kunder, säger Göran Demnert.

Både säljare och köpare känner varandra sedan länge, det har varit en hel del samarbeten under åren som gått sedan de båda startade sina bussföretag för nästan 30 år sedan. Så det lär inte bli någon större dramatik när bolagen så att säga smälter ihop, personalen på depån i Tyresö kommer att jobba för Delfinbuss i stället.

Stockholms Buss hade en omsättning på 12,7 miljoner kronor 2016 och har hela tiden haft stabil ekonomi. Verksamheten består av beställningstrafik och resebyråverksamhet. Delfinbuss omsatte drygt 31 miljoner kronor och är en betydande aktör inom beställningstrafik.

– Det känns bra att ta över Stockholms Buss nu, och det är också bra att Göran är med hos oss och ser till att övergången blir smidig, säger Per Broström.

Göran Demnert är visserligen fyllda 67 men han tänker fortsätta att cykla till stöd för Barncancerfonden som han nu gjort i många år: Med Team Rynkeby genomförs en tuff utmaning genom att cykla från Sverige ända till Paris. Sommaren 2019 blir det femte gången i rad som han genomför kraftprovet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.193