23948sdkhjf

Dråpslag mot fossilfri busstrafik

Regeringen struntade i branschens kritik tidigare i år - 15 november kom beslutet som innebär ett dråpslag mot fossilfri busstrafik i Sverige.

Regeringen har beslutat om en ändring av förordningen (2011:1088) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, som träder i kraft 1 juli 2019.

Detta innebär att mer än hälften av de råvaror som i dag används för att producera HVO, PFAD och teknisk majsolja inte längre kommer att räknas som restprodukter. Därmed faller de som användbara råvaror för HVO-tillverkning.

För att kunna producera HVO med fortsatt hög klimatnytta måste producenterna finna nya råvaror. Det torde vara svårt att ersätta dessa stora volymer med andra råvaror. Dessutom skärps lagen om reduktionsplikt nästa år så att låginblandning av HVO i dieselolja måste öka ytterligare.

Sammantaget innebär det här att bristen på HVO 100 kommer att bli än större under 2019.

Sveriges Bussföretag beklagar detta beslut, inte minst med tanke på att den största producenten, Neste säger sig kunna hållbarhetscertifiera PFAD under år 2020. Detta kommer att bromsa upp övergången till helt fossilfri busstrafik i Sverige.

– Sveriges Bussföretag har, när förslaget blev känt, kraftigt protesterat och pekat på att det innebär ett dråpslag för en fossilfri busstrafik. Den nuvarande svenska regeringen har dock inte alls lyssnat på bussbranschens kritik och argument utan valt att genomdriva beslutet, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109