23948sdkhjf

Nytt bussdäck

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu kommer ett däck som sägs vara specialkonstruerat för regional- och turistbussar - uppges fungera sommar som vinter och det tillverkas av en av däckbranschens giganter.

Det är Michelin som lanserar däcket för bussar som kör långt, från regionbussar till turistbussar. Däcket heter X Coach Z, 295/80 R 22.5, med märkningen M+S och 3PMSF, och är en komplett serie särskilt anpassad för bussar. Kombinationen av två innovativa teknologier, Regenion* och Infinicoil**, har gjort det nya däcket mer robust och slitstarkt med hela 16 procent längre livslängd än den tidigare generationen, detta enligt tillverkaren.

En specialare är att däckmönstret förnyar sig självt. Mönstret har en design som förändras vartefter det slits med spår och vattenavledande kanaler som öppnas upp i det senare stadiet av däckets livslängd. Den nya mönsterdesignen bidrar också till att maximera kontaktytan mot marken vilket ger mycket gott grepp på våta vägbanor.

Till det lovar tillverkaren en robust konstruktion som ger ökad tillförlitlighet och minskar stilleståndstiden, något som är avgörande för passagerartransporter. Lika viktigt för en avstressande resa, både för föraren och passagerarna, är ljudnivån som kunnat minskas tack vare den innovativa däckmönsterdesignen.

Michelin X Coach Z är lämpligt för användning året runt med utprovade vinteregenskaper, som framgår av 3PMSF-markeringen, vilket bidrar till minskade kostnader för byte och förvaring av däck.

Vad är det då för två teknologier som gjort att däcket ska vara så bra enligt tillverkaren? Här en kort förklaring:

Regenion: Olikformade spår garanterar minimal deformation av däckmönstret, vilket minskar rullmotståndet och ger lägre bränsleförbrukning. Dessutom förnyas de längsgående spåren allteftersom däcket slits vilket ger bra väggrepp och bromsegenskaper under däckets hela livslängd i alla väderförhållanden. Michelins tekniker utnyttjar 3D-printing i metall för att tillverka de komplexa formar som gör det möjligt att producera dessa sofistikerade däckmönster som öppnas upp vartefter däcket slits.

** Infinicoil: Den här teknologin innefattar en upp till 400 meter lång, beroende på däckstorleken, kontinuerlig stålvajer inuti däckstommen. Denna höghållfasta vajer ökar däckets styrka och förbättrar markkontakten vilket ger upp till 16 procent längre livslängd. Samtidigt ger den robusta däckstrukturen utmärkt lastförmåga. På framaxeln kan Michelin X Coach Z bära en last av upp till 7,5 ton.

Michelin Michelin X Coach Z finns tillgängligt från och med nu i dimensionerna 295/80 R 22.5 och kan mönsterskäras och regummeras, vilket sparar både pengar, råmaterial och bidrar till minskad kostnad och miljöpåverkan.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127