23948sdkhjf

SL:s kontrollanter får kameror

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL följer Västtrafiks exempel och påbörjar ett test med att utrusta biljettkontrollanter med kroppsburna trygghetskameror – det ska minska våld och hot mot dem.

Kroppsburna kameror har sedan ett par år använts av bland andra tågvärdar på SJ Götalandståg och av biljettkontrollörer inom Västtrafik. Tekniken har också tidigare framgångsrikt testats av ordningsvakter. I det första pilotprojektet kommer tolv kontrollanter under två månaders tid att bära kroppskameror. Syftet är att minska förekomsten av hot och våldssituationer riktat mot biljettkontrollanter samt att bättre identifiera plankare och bistå polisen i det brottsuppklarande arbetet.

– Vi gör detta för en viktig yrkesgrupp i en tyvärr allt för ofta otrygg arbetsmiljö. De är riktiga hjältar, därför vill vi ge dem ett konkret verktyg för att bättre kunna identifiera fusk- och tjuvåkare samt ge biljettkontrollanterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och styrelseordförande i SL. Han fortsätter:

– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken.

Läs om kroppskameror hos bland annat Västtrafik HÄR!

Syftet med kamerorna är att

  • Säkerställa att det är rätt person som får tilläggsavgiften om en resenär ertappas med att resa utan en giltig biljett. Genom att filma personen som ertappas går det att säkerställa att personen inte använder sig av någon annans personuppgifter.

  • Förebygga att hotfulla situationer uppkommer i samband med biljettkontroller.

  • Underlätta en eventuell utredning i efterhand om det uppstått en hotfull situation.

  • Kunna bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra kameran manuellt. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen. Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på biljettkontrollanternas uniform.

Kameran ska även kunna ta upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring ex ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet kommer automatiskt att tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188