23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Släckande teknik

Bussmotorer som överhettas är en vanlig orsak till bussbränder som nästan alltid startar i motorutrymmet – Dafo säljer system som släcker branden automatiskt.

Dafo Fire Protection genomgick ett identitetsskifte i somras, finns i Tyresö med närmare 40 anställda medan föregångaren hade över 200 anställda. Målet med nya bolaget är att nå en årsomsättning på runt 200 miljoner kronor.

– Vi använder en kombination av ny teknik och beprövade lösningar för att släcka bränder, säger Anders Gulliksson på Dafo. Bussarna kom med efter att försäkringsbolagen initierade att det förekom allt för många bränder i just bussar.

Sverige blev därmed tidigt ute med ett regelverk hur bussar skulle brandskyddas. Nu finns beslut på EU-nivå som kräver att nya bussar ska ha ett brandskyddssystem installerat. Till 2021 ska alla bussar inom EES-området vara utrustade.

– Vårt system släcker den brand som uppstår helt automatiskt, säger Anders Gulliksson. Vi har en behållare som är monterad i motorrummet och som innehåller en vätska. Vätskan skjuts ut, täcker branden och ligger kvar vilket omöjliggör återantändning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109