23948sdkhjf

Stora mindre nyheter

Allt i Buss presenterade två nyheter i det lättare segmentet när det gäller bussar – det handlar bland annat om en förlängd Sprinter som tar 25 passagerare.

– Den här specialaren till Sprinter är 1,5 meter längre än originalet, och den är förlängd även i hjulbasen vilket gör att bussen behåller proportionerna, säger Tommy Ljungqvist, vd och ägare Allt i Buss i Åseda. Så det syns inte så mycket men den tar alltså 25 passagerare.

Bussen som byggs av polska Autocubi är därmed en stor minibuss. Väl att märka är att alla fordon som får ta fler än nio passagerare klassas som buss och kräver D-körkort. Den extra långa lilla bussen bör kunna bli en storsäljare, enligt Tommy Ljungqvist.

Autocubi är på hugget, företaget har byggt en ny fabrik i Polen och köpt inkråmet till gamla Solbuss som gick i konkurs i Sverige för drygt två år sedan. När det här är klart kommer all tillverkning att ske i Polen.

– Det nya är att nu blir hela stommen i rostfritt stål när all tillverkning sker i den nya fabriken, dem kommer vi att ta in och sälja i Sverige, säger Tommy Ljungqvist.

Bussar av den här storleken blir allt mer efterfrågade enligt Allt i Buss och flera andra aktörer i det mindre bussegmentet: Dels för att de passar bättre där antalet passagerare är färre än i de större städerna, dels för att fordonen också kan köra färdtjänst och annan kombitrafik vilket gör dem till ett flexibelt alternativ.

Iveco har också tagit fram en ny minibuss vilken också fanns hos Allt i Buss på Persontrafik, en buss som kallas Iveco HD.

– Den är nämligen hög vilket gör att den har ett rejält bagageutrymme, säger Tommy Ljungqvist. Och den får vi i tre längder.

Antingen 8,40 meter med 29+1+1 sittplatser, 8,80 meter med 33+1+1 eller 9,40 meter med 35-37 passagerare. Den längsta bussen har en totalvikt på 8,2 ton jämfört med 7,2 ton för Ivecos standardbuss i den här klassen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126