23948sdkhjf

Stora mindre nyheter

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Allt i Buss presenterade två nyheter i det lättare segmentet när det gäller bussar – det handlar bland annat om en förlängd Sprinter som tar 25 passagerare.

– Den här specialaren till Sprinter är 1,5 meter längre än originalet, och den är förlängd även i hjulbasen vilket gör att bussen behåller proportionerna, säger Tommy Ljungqvist, vd och ägare Allt i Buss i Åseda. Så det syns inte så mycket men den tar alltså 25 passagerare.

Bussen som byggs av polska Autocubi är därmed en stor minibuss. Väl att märka är att alla fordon som får ta fler än nio passagerare klassas som buss och kräver D-körkort. Den extra långa lilla bussen bör kunna bli en storsäljare, enligt Tommy Ljungqvist.

Autocubi är på hugget, företaget har byggt en ny fabrik i Polen och köpt inkråmet till gamla Solbuss som gick i konkurs i Sverige för drygt två år sedan. När det här är klart kommer all tillverkning att ske i Polen.

– Det nya är att nu blir hela stommen i rostfritt stål när all tillverkning sker i den nya fabriken, dem kommer vi att ta in och sälja i Sverige, säger Tommy Ljungqvist.

Bussar av den här storleken blir allt mer efterfrågade enligt Allt i Buss och flera andra aktörer i det mindre bussegmentet: Dels för att de passar bättre där antalet passagerare är färre än i de större städerna, dels för att fordonen också kan köra färdtjänst och annan kombitrafik vilket gör dem till ett flexibelt alternativ.

Iveco har också tagit fram en ny minibuss vilken också fanns hos Allt i Buss på Persontrafik, en buss som kallas Iveco HD.

– Den är nämligen hög vilket gör att den har ett rejält bagageutrymme, säger Tommy Ljungqvist. Och den får vi i tre längder.

Antingen 8,40 meter med 29+1+1 sittplatser, 8,80 meter med 33+1+1 eller 9,40 meter med 35-37 passagerare. Den längsta bussen har en totalvikt på 8,2 ton jämfört med 7,2 ton för Ivecos standardbuss i den här klassen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.212