23948sdkhjf

Tog steget till eget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Henrik Åkerdahl lämnade Trygg Hansa för att starta egna rådgivningsföretaget RoadWise för ett år sedan – han räknar med att verksamheten ska växa under

– Företaget ska hjälpa företag i transportbranschen att bli lönsammare genom att ha färre fordonsskador, säger Henrik Åkerdahl. Men även att bli attraktivare som arbetsgivare genom att bli bättre på kommunicera med sin personal. Nog så viktigt för en bransch som behöver locka fler till sig på grund av den stora förarbristen.

RoadWise vänder sig till bussbolagen som ofta har stora kostnader för smärre fordonsskador per år. Skador som enligt Henrik Åkerdahl skulle kunna undvikas med tämligen enkla medel i form av utbildning som han själv erbjuder.

– Jag utgår från Falkenberg men arbetar med hela Sverige och vänder mig till alla slags företag, stora som små. Just nu har jag uppdrag i Mellansverige och i norra Sverige och jag räknar med att verksamheten ska öka. För närvarande är jag enmansföretagare men det kan ändras.

Enligt Henrik Åkerdahl är det dock så att problemen med skador börjar göra sig gällande när flottan nått upp till 20-30 fordon och mer. Då blir det också många anställda och summan av även smärre skador på många fordon blir avsevärd.

– I bolag med många anställda, kanske på flera orter är det lätt att skadekostnaderna rusar. Genom min informationsmetod till de anställda hävdar jag att kunderna i snitt sparar 25 procent av de skadekostnader som de hade innan. Det handlar om stora summor.

Det är dock inte fråga om någon quick-fix, understryker Henrik Åkerdahl: Han har arbetat med sina kunder ända sedan starten, alltså ett år. Det är också vad som krävs, ett års arbete med personalen och till det skickar han tio nyhetsbrev per år till alla kunderna.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.188