23948sdkhjf

Ahlskog till MTR

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Thomas Ahlskog blir ny trygghetschef hos MTR – han kommer närmast från Justitiedepartementet.

Förutom sin tjänst på Justitiedepartementet har Thomas Ahlskog en bakgrund som passar väl för hans nya uppdrag, han har arbetat hos polisen och stiftelsen Tryggare Sverige. Nya uppgiften blir att stärka arbetet med trygghet för både resenärer och medarbetare inom MTR Nordics verksamhetsområde, Stockholms tunnelbana och Pendeltågen, båda med SL som uppdragsgivare.

Thomas har gedigen erfarenhet av både strategiskt och praktiskt trygghetsarbete. Han har också ett stort nätverk som vi behöver för att fortsätta utveckla tryggheten både i trafiken, på stationer och i de områden som omger vår verksamhet, säger David Lagneholm, säkerhetsdirektör vid MTR Nordic.

Thomas Ahlskog har arbetat med trygghetsrelaterade och brottsförebyggande frågor under många år, både inom polisen och som urbanvetare vid Stiftelsen Tryggare Sverige. Närmast kommer han från en tjänst på Justitiedepartementet med inriktning mot utveckling av brottsförebyggande arbete.

Jag vill bidra till att både Stockholms resenärer och våra medarbetare på MTR får en bra och trygg upplevelse i kollektivtrafiken. Det kräver långsiktigt arbete och effektiv samverkan både inom hela MTR och med externa samarbetspartners. MTR har under lång tid visat driv i trygghetsarbetet och jag ser fram emot nästa fas i utvecklingen samtidigt som bolaget växer, säger Thomas Ahlskog, ny Trygghetschef på MTR Nordic.

MTR driver Stockholms Tunnelbana och Pendeltåg på uppdrag av SL, gör underhåll av båda trafikslagens vagnar och kör även snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Thomas Ahlskog är som trygghetschef övergripande ansvarig för allt trygghetsarbete inom MTR Nordic Group och kommer också ansvara för samverkan på området med bland annat SL/Trafikförvaltningen, Polisen, kommuner, bostadsbolag, fastighetsägare och aktörer som Tryggare Sverige.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.553