23948sdkhjf

Fler åker med Spårväg City

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Sedan början av september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården med Spårväg City i centrala Stockhllm. Förlängningen medförde en ny och bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg. En första analys av resandet på linjen visar att förlängningen blivit succé med nästan 5 000 fler dagliga resande sedan i fjol – en ökning med över 70 procent.

– Det är glädjande att förlängningen av spårvägen till T-centralen har tagits emot så väl av stockholmarna och resenärerna. Det visar att det var rätt och riktigt att förlänga linjen för att ge en efterlängtad bättre koppling till tunnelbana, buss, fjärrtåg och pendeltåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande SL. Han fortsätter:

– Samverkan mellan landstinget och Stockholms stad har varit en viktig del i att få på plats de olika delarna av projektet. Det är också välkommet att arbetet har varit klart flera månader innan planerat och inom budget. Djurgården lockar med sina cirka 15 miljoner årliga besökare fler än de som upplever kinesiska muren, vilket har understrukit vikten av bra och kapacitetsstark kollektivtrafik på hela sträckan.

Spårväg City skulle bli inledningen till en spårvägsrenässans i huvudstaden, så var det tänkt i början, långt innan Kristoffer Tamsons blev trafiklandstingsråd. Men spårdragningen från Hamngatan till T-Centralen stötte på problem direkt: Sergels torg var inte dimensionerat för att klara spårvägstrafik. Rondellen med glaspelaren fick förstärkas för att det alls skulle gå att passera ner mot T-Centralen och Stockholms centralstation.

Planerna var ursprungligen att Spårväg City skulle dras vidare förbi Stockholms centralstation och ut mot Kungsholmen åt ena hållet. Åt andra hållet planerades en länk som skulle knyta ihop Spårväg City med Lidingöbanan som i dag har sin ändstation vid Ropsten. Dessa planer har dock lagts på is tills vidare.

FAKTA/Spårväg City till T-Centralen

Spårvägen mitt i Stockholm har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år blev av. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämna SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Nyhetsbrev

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Arkiv

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Mittstråket uppgraderas

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154