23948sdkhjf

Fler åker med Spårväg City

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Sedan början av september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården med Spårväg City i centrala Stockhllm. Förlängningen medförde en ny och bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg. En första analys av resandet på linjen visar att förlängningen blivit succé med nästan 5 000 fler dagliga resande sedan i fjol – en ökning med över 70 procent.

– Det är glädjande att förlängningen av spårvägen till T-centralen har tagits emot så väl av stockholmarna och resenärerna. Det visar att det var rätt och riktigt att förlänga linjen för att ge en efterlängtad bättre koppling till tunnelbana, buss, fjärrtåg och pendeltåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande SL. Han fortsätter:

– Samverkan mellan landstinget och Stockholms stad har varit en viktig del i att få på plats de olika delarna av projektet. Det är också välkommet att arbetet har varit klart flera månader innan planerat och inom budget. Djurgården lockar med sina cirka 15 miljoner årliga besökare fler än de som upplever kinesiska muren, vilket har understrukit vikten av bra och kapacitetsstark kollektivtrafik på hela sträckan.

Spårväg City skulle bli inledningen till en spårvägsrenässans i huvudstaden, så var det tänkt i början, långt innan Kristoffer Tamsons blev trafiklandstingsråd. Men spårdragningen från Hamngatan till T-Centralen stötte på problem direkt: Sergels torg var inte dimensionerat för att klara spårvägstrafik. Rondellen med glaspelaren fick förstärkas för att det alls skulle gå att passera ner mot T-Centralen och Stockholms centralstation.

Planerna var ursprungligen att Spårväg City skulle dras vidare förbi Stockholms centralstation och ut mot Kungsholmen åt ena hållet. Åt andra hållet planerades en länk som skulle knyta ihop Spårväg City med Lidingöbanan som i dag har sin ändstation vid Ropsten. Dessa planer har dock lagts på is tills vidare.

FAKTA/Spårväg City till T-Centralen

Spårvägen mitt i Stockholm har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år blev av. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162