23948sdkhjf

Skåne skrotar Jojo - inför återförsäljare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Varje skånsk kommun ska ha en återförsäljare som säljer Skånetrafikens biljetter, det föreslås i ett beslutsunderlag till kollektivtrafiknämnden 30 november.

Det nya förslaget innebär att varje kommun får en fullskalig återförsäljare som kan hjälpa kunder som inte själva vill eller kan köpa biljett på egen hand. Det är en förbättring mot idag där det i vissa kommuner enbart finns ett ombud med begränsat sortiment med förladdade Jojo-kort.

– Nu fokuserar vi återförsäljningen av våra biljetter och satsar på kvalitet framför kvantitet, samtidigt som vi säkrar tillgängligheten i alla Skånes kommuner. Våra resenärer ska kunna känna sig trygga med att de har en återförsäljare i sin egen kommun där de kan få all den hjälp som de behöver, säger Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden.

Idag har Skånetrafiken två nivåer av återförsäljare. Serviceombud och ombud. Sen 2017 har försäljningen hos de 150 ombuden minskat med över 30 procent och den utvecklingen tros fortsätta under 2019. Förslaget innebär att ombuden tas bort helt. Huvudorsaken till minskad försäljning är den digitala utvecklingen då fler och fler väljer att köpa biljett i Skånetrafikens app. Antalet försäljningsställen kommer alltså att minska medan servicegraden kommer att öka när varje kommun får sin egen återförsäljare.

– Vi tror att det kommer att tas emot positivt av våra kunder. Det har funnits starka önskemål om en utökad service och tillgänglighet och det känns roligt att vi nu kan erbjuda en fullskalig återförsäljare i varje kommun, säger Camilla Bunke, försäljningschef.

Beslutet är rubricerat som säljkanalsstrategi för återförsäljare och tas av kollektivtrafiknämnden 30 november.

FAKTA/Så säljs Skånetrafikens biljetter

  • Idag har Skånetrafiken avtal med 32 fullskaliga serviceombud som har nästan samma kunskap som våra kundcenter. De har samma utrustning och kan sälja alla kort och biljetter.
  • Dessutom har Skånetrafiken cirka 150 Ombud som endast säljer förladdade Jojo-kort av olika slag med en mycket liten försäljning. Dessa finns utspridda i Skåne.
  • I förslaget till ny säljkanalsstrategi för återförsäljare finns bara en nivå av återförsäljare som alla kan sälja hela Skånetrafikens sortiment.
  • En fullskalig återförsäljare ska finnas i varje skånsk kommun – en förbättring mot idag. Under förutsättning att Skånetrafiken kan hitta en butik som vill bli återförsäljare i alla kommuner.
  • Antalet fullskaliga återförsäljare ökar men det totala antalet återförsäljare minskar eftersom nivån som enbart säljer förladdade produkter tas bort.
  • Just nu håller Skånetrafiken på att byta ut sitt gamla biljettsystem med Jojo-kort. Än så länge finns det nya systemet bara i Skånetrafikens app men under 2019 införs fler betalsätt, som nya biljettautomater och ett Skånetrafiken-kort där man kan lägga sina biljetter. I december 2019 stängs systemet med Jojo-kort helt ner.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.261