23948sdkhjf

Skåne skrotar Jojo - inför återförsäljare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Varje skånsk kommun ska ha en återförsäljare som säljer Skånetrafikens biljetter, det föreslås i ett beslutsunderlag till kollektivtrafiknämnden 30 november.

Det nya förslaget innebär att varje kommun får en fullskalig återförsäljare som kan hjälpa kunder som inte själva vill eller kan köpa biljett på egen hand. Det är en förbättring mot idag där det i vissa kommuner enbart finns ett ombud med begränsat sortiment med förladdade Jojo-kort.

– Nu fokuserar vi återförsäljningen av våra biljetter och satsar på kvalitet framför kvantitet, samtidigt som vi säkrar tillgängligheten i alla Skånes kommuner. Våra resenärer ska kunna känna sig trygga med att de har en återförsäljare i sin egen kommun där de kan få all den hjälp som de behöver, säger Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden.

Idag har Skånetrafiken två nivåer av återförsäljare. Serviceombud och ombud. Sen 2017 har försäljningen hos de 150 ombuden minskat med över 30 procent och den utvecklingen tros fortsätta under 2019. Förslaget innebär att ombuden tas bort helt. Huvudorsaken till minskad försäljning är den digitala utvecklingen då fler och fler väljer att köpa biljett i Skånetrafikens app. Antalet försäljningsställen kommer alltså att minska medan servicegraden kommer att öka när varje kommun får sin egen återförsäljare.

– Vi tror att det kommer att tas emot positivt av våra kunder. Det har funnits starka önskemål om en utökad service och tillgänglighet och det känns roligt att vi nu kan erbjuda en fullskalig återförsäljare i varje kommun, säger Camilla Bunke, försäljningschef.

Beslutet är rubricerat som säljkanalsstrategi för återförsäljare och tas av kollektivtrafiknämnden 30 november.

FAKTA/Så säljs Skånetrafikens biljetter

  • Idag har Skånetrafiken avtal med 32 fullskaliga serviceombud som har nästan samma kunskap som våra kundcenter. De har samma utrustning och kan sälja alla kort och biljetter.
  • Dessutom har Skånetrafiken cirka 150 Ombud som endast säljer förladdade Jojo-kort av olika slag med en mycket liten försäljning. Dessa finns utspridda i Skåne.
  • I förslaget till ny säljkanalsstrategi för återförsäljare finns bara en nivå av återförsäljare som alla kan sälja hela Skånetrafikens sortiment.
  • En fullskalig återförsäljare ska finnas i varje skånsk kommun – en förbättring mot idag. Under förutsättning att Skånetrafiken kan hitta en butik som vill bli återförsäljare i alla kommuner.
  • Antalet fullskaliga återförsäljare ökar men det totala antalet återförsäljare minskar eftersom nivån som enbart säljer förladdade produkter tas bort.
  • Just nu håller Skånetrafiken på att byta ut sitt gamla biljettsystem med Jojo-kort. Än så länge finns det nya systemet bara i Skånetrafikens app men under 2019 införs fler betalsätt, som nya biljettautomater och ett Skånetrafiken-kort där man kan lägga sina biljetter. I december 2019 stängs systemet med Jojo-kort helt ner.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.454