23948sdkhjf

Transportrevolution utmanar privatbilen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Att privatbilen försvinner innebär inte att stadens invånare slutar resa. Men det blir på ett nytt sätt med bilpoolar, elcyklar och självkörande fordon. Alla de här nya sättet att åka utmanar privatbilens roll inom den närmaste framtiden, det spår konsultföretaget Sweco i sin rapport Urban Insight.

De senaste 70 åren har bilen haft stor påverkan på stadsplaneringen och hur våra städer utformats. Men i takt med ökade investeringar i kollektivtrafik, samt cykel- och gångtrafik har bilens dominans minskat. Digitalisering, automatisering och tillgång till nya typer av elfordon har också potential att förändra vårt sätt att resa och transportera oss.

I den nya Urban Insight-rapporten från Sweco beskrivs en trend som nu växer sig allt starkare i städer runt om i Europa. Genom ”kombinerad mobilitet” kan resenärer välja kombinationer av transportsätt och tjänster för att enklare ta sig runt i städerna. Utöver ökad flexibilitet kan det också underlätta för fler att göra hållbara val.

– Nya transportlösningar bör planeras in redan från början vid stadsutveckling. På så sätt kan fler invånare få tillgång till alternativa färdsätt och därmed minska beroendet av bilen, säger Tor Skoglund, seniorforskare transportinnovation på Sweco.

Det gemensamma för de flesta städer som satsar på kombinerad mobilitet är att de har ett väl utbyggt kollektivtrafiknät, men där exempelvis lånecyklar och bilpooler fungerar som komplement. Självkörande fordon utvecklas också starkt och förutspås kunna fylla en viktig roll framöver.

Ytterligare en utveckling av den kombinerade mobiliteten är så kallade MaaS-tjänster (Mobility as a Service), där olika transporttjänster knyts samman och där bokningar och betalning görs genom en app, eller liknande. Wien, Helsingfors och Hannover är städer där den typen av tjänster redan används.

FAKTA/Rapporten

Urban Insight bygger på en serie insiktsrapporter där experter inom Sweco delar med sig av kunskap kring stadsutveckling utifrån ett medborgarperspektiv. Hela rapporten finns att läsa  HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.776