23948sdkhjf

Följ spriten som lagras till sjöss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

RES Dryck & Smak

En del har ifrågasatt om denna process med lagring till sjöss verkligen är sann, allt fler har lutat åt att det bara är ett sätt att marknadsföre en akvavit bland många andra, i alla fall under senare tid. Men nu har Linie lanserat en kampanj för att bevisa sin äkthet genom att live-streama sin resa till havs runt om i världen.

Sedan 1805 har varje droppe Linie Aquavit lagrats under en 4 månader lång resa runt om i världen för att mogna på sherry-ekfat. Faten är placerade på däck, vilket möjliggör för vågor, temperaturförändringar och fuktighet att ge denna norska Aquavit sin karaktär med sin oöverträffade lena smak.

En del människor har dock misstänkt att denna havslagringsprocess är en bluff och därför streamas nu hela den 2 880 timmar långa resan live på Linie.com. Denna resa tar Linie Aquavit över ekvatorn – hela två gånger. Har du fyllt 20 år? Då kan du titta på direktsändningen HÄR!

Beviset och rutten

– Linie är uppkallad efter den geografiska linjen ekvatorn. Havslagringen ger Linie en len smak - och ingår i varumärkets DNA. Produktionsprocessen är en utmaning. Det hade varit mycket lättare och billigare att lagra Aquaviten i vårt destilleri i Oslo, men genom sådan lagring är det helt enkelt inte möjligt att återskapa den enorma effekt som havet har på Aquavit. Dessutom är denna 200-åriga lagringstradition nu en del av norsk kulturhistoria, och det vill vi behålla. Vi känner verkligen att det är synd att vissa människor inte tror att Linie seglas runt om i världen för att lagras och få sin signifikanta lenhet. Därför bevisar vi nu detta, säger Lenita Nylund, marknadschef på Arcus Sweden.

14 november 2018 kastade ett fartyg med Linie loss från Bremerhaven, Tyskland, för en fyra månaders lång resa till havs runt om i världen. Fartyget har 11 länder och 22 destinationer planerade i sin rutt, inkluderat England, USA, Nya Zeeland, Australien, Singapore, Kina, Japan och Panamakanalen. Linie kommer att under sina fyra månader till sjöss att segla över Atlanten och stillahavsområdet, samt traditionsenligt korsa ekvatorn två gånger. Kampanjen syns via sociala medier, banners och i tryck över en fyra månaders period.

Ett hav av utmaningar

Arrangerandet av live-streamingen innebar ett antal tekniska utmaningar. Det utvalda skeppet valdes relativt kort innan avfärd och efter det var man tvungen att ta reda på vilken utrustning och system som krävdes. Det fanns även bara 24 timmar till att installera utrustningen och kontrollera att allt fungerade som det skulle. Man kom fram till en joystick-lösning som gör det möjligt att styra kameran och ändra dess vinkel på båten. Det är ganska komplicerat att streama via ett nätverk av begränsade satellitlänkar och att se till att sändningen fortsätter dygnet runt, även när det är dåligt väder.

Linie-fartyget heter Tamesis och ägs av företaget Wallenius Wilhelmsen. Båten lastades med sex Linie-behållare fyllda av sherry-ekfat med Linie Aquavit, motsvarande 100 000 flaskor. Aquaviten kommer att kunna avnjutas nästa år, god som den är eller tillsammans med annan dryck.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygskatten slopas – men det dröjer

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arkiv

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Julita Gård vann turistpris

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Back i maskin för Tallink

Mer Stena i Irländska sjön

Norwegian till Rio de Janeriro

Följ spriten som lagras till sjöss

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

Andersson in - Castwall ut

Ta chansen att påverka RT-Forum

Hyggligt bra 2018 för bussresearrangörerna

Det har varit ett bra år överlag för grupp- och bussresearrangörerna - det visar Resforums intervjuer med grupp- och bussresearrangörer.

Billigare buss för äldre

Plus

5 snabba frågor…

Plus

Finland är fantastiskt

Finland ligger nära. Ändå är det få gruppresearrangörer som har landet bortom de stora kuststäderna Helsingfors och Åbo på programmet. Det vill Anders Nord ändra på för Finland är helt enkelt fantastiskt.

Fler tar tåget i jul

Julmarknader i Estland

I år fyller världens äldsta julgranstradition 577 år och snart kommer julgranen att resas för 17:e året i rad på torget i Tallinn när julmarknaden drar igång.

Ekman firade med jättefest

15 november firade branschprofilen Johan Ekman 110 år – med stor galakväll på Grand Hotel Stockholm som inte avslutades förrän 16 november.

Plus

Jag är buss!

Johan Ekman gillar inte att fylla jämnt som just gjort – men han gillar att fira och har därför valt att lyfta andra saker än just sin ålder och slå till med en jättefest på Grand Hotel.

Sänd till en kollega

0.599