23948sdkhjf

Elbusspremiär i Malmö

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

I ett samarbete med Skånetrafiken, trafikföretaget Nobina och Malmö stad kommer 13 eldrivna bussar att rulla på linje 7, mellan Svågertorp och Ön. Laddningen av bussarna sker vid ändhållplatserna i en så kallad pantograf som sänks ner och laddar bussen via en strömskena på taket. Laddningen tar cirka fem minuter och görs vid ett vanligt stopp.

De 13 elbussarna har levererats av Volvo Bussar och det här är en av de största satsningarna på helt eldriven busstrafik som hittills gjorts i Sverige. Utsidan ser ut som vilka stadsbussar som helst men inne i bussen märks det en lite större skillnad för resenärerna. De nya elbussarna har Wifi och USB-laddare, ny, modern inredning med dämpad belysning, tydligare, responsiva stoppknappar och bågar som är enkla att hålla sig i. Längst bak i bussen finns en soffa, med plats för flera resenärer som vill resa i grupp, till exempel en familj. Designen invändigt är hämtad från Skånetrafikens konceptbuss där kunderna har fått tycka till om inredningen.

– För två år sedan gav politikerna i Region Skåne och Malmö stad Skånetrafiken i uppdrag att införa elbussar i Malmö och nu blir det verklighet. Elbussarna är bra både för våra resenärer och boende. De utsläppsfria bussarna är nästan helt tysta vilket ger helt nya möjligheter att utveckla staden. Vi skulle till exempel kunna ha en hållplats inomhus i en foajé i ett köpcentrum. Vi är mycket glada över att dela vår vision med Malmö stad och Nobina om nästa generations kollektivtrafik, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

– Tillsammans med Skånetrafiken utvecklade vi Sveriges första Bus Rapid Transit-linje, Malmöexpressen. Nu känns det fantastiskt roligt att vi har tagit detta viktiga steg, tack vare ett nära samarbete med Skånetrafiken och Malmö stad, där Nobinas kunskap och erfarenhet om att etablera elbusstrafik i större skala nu kommer göra verklig nytta för resenär och samhälle, säger Nobinas vd Henrik Dagnäs.

– Med elbussarna tar vi ett stort steg framåt för ett ännu mer hållbart Malmö! Det ska bli spännande att följa utvecklingen framåt, speciellt med tanke på att vi ska införa eldrift på fler linjer de närmaste åren, säger Ingrid Persson Westberg, avdelningschef på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad.

Nu ställer allt fler svenska städer om till eldriven stadsbusstrafik. Malmö är en av de städer som ligger långt fram, och som successivt kommer övergå till elbussar på stadens huvudlinjer. Först ut att elektrifieras av Skånetrafiken är linje 7 som går mellan Svågertorp och Ön via Malmö centrum, en sträcka på knappt 15 km.

– Det är fantastiskt roligt att en av Malmös huvudlinjer nu helt elektrifieras med våra tysta och avgasfria elbussar. Eldriven busstrafik bidrar till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i våra städer och det är en utveckling som vi självklart vill bidra till, säger Martin Spjern, försäljningschef storkunder Volvo Bussar Sverige.

Elbussarna blir Skånetrafikens första med ett nytt inredningstänk för att möta behovet av en bekväm och trygg resa. En soffa längst bak gör det enklare att sitta tillsammans. Med bågar och räcken i taket ska det vara enkelt att hålla sig och lättare att röra sig genom bussen. Usb-uttag för laddning av mobilen finns nära varje sittplats. Särskild belysning i bussen kväll och natt ska göra att resan känns behaglig och trygg.

Elbussarna, som är av modellen Volvo 7900 Electric, är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och förbrukar ungefär 80 procent mindre energi än motsvarande dieselbussar. De drivs med grön el för att minimera miljö- och klimatpåverkan. Bussarnas batterier laddas vid linjens ändhållplatser på mellan två och sex minuter.

Volvo har även sålt helt eldrivna bussar till Göteborg och laddhybridbussar till Värnamo. Utanför Sverige har Volvo sålt helt eldrivna bussar till städer i England, Luxemburg, Nederländerna, Norge och Polen. Totalt har företaget sålt över 4000 elektrifierade Volvobussar globalt.

FAKTA/Elbussarna i Malmös stadstrafik

Om trafiken

  • Malmös första elbussar ska trafikera Linje 7, som går mellan Svågertorp och Ön från och med den 9 december. Linjen är 14,7 km lång, tar 45 till 50 minuter att köra och har cirka 2,8 miljoner resor om året.

  • På sträckan Svågertorp – Malmö C kommer linjen att ha samma trafikutbud som idag.

  • På sträckan Ön – Malmö C kommer utbudet att utökas till följd av det ökade resandet på linje 7, från fram för allt från Limhamns Sjöstad.

Klimatsmartare

  • Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller.

  • Elbussarna i Malmö kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

  • Bussarna sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Tystare

Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller.

Om bussarna

Bussarna, totalt 13 stycken, är av den nya modellen Volvo 7900 Electric. De laddas på ändhållplatserna. De tar sin ström genom en stolpe med en kontaktskena, så kallad pantograf, som sänker sig ned på en kontaktyta på bussens tak. Det tar ungefär fem minuter att ladda, sedan går det att köra vidare igen. Bussarna laddas även nattetid på bussdepån.

Bussarnas inredning har lånat inslag från projektet Konceptbussen, där inredningskoncept togs fram i samråd med olika resenärsgrupper hos Skånetrafiken. Nu har bussarna utrustats med

  • Skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam

  • Extra belysning under sätena och bak i bussen

  • Hörnsoffa längst bak

  • Bågar och räcken i taket som ersätter stolpar, för att göra det enkelt att hålla sig och röra sig genom bussen

  • Stanna-knappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet

  • Uttag för USB-laddare nära varje sittplats

  • Digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13