23948sdkhjf

Tågkompaniet kör Krösatågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Avtalet för krösatågen gäller från 9 december 2018 och i nio år framåt, med en option på ytterligare tre år. Dagens två trafikavtal gjordes om till ett gemensamt, detta för att öka attraktionskraften vid upphandlingen. I nuläget har Krösatågen cirka tre miljoner resenärer varje år. Avtalet är värt cirka 160 miljoner kronor per år, totalt handalr det alltså om dryg 1,4 miljarder kronor

Vi har arbetat med upphandlingen i flera år och är nöjda med resultatet. Trots ett ökat kvalitetsfokus så ligger avtalspriset för det kommande trafikavtalet i linje med förväntningarna, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för Kalmar Länstrafik, KLT.

Under avtalstiden har aktörerna möjlighet att utöka trafiken på de sträckor där det finns en efterfrågan på ett miljövänligt alternativ.

– Fokus i kommande avtal kommer ligga på leveranskvaliteten för att utveckla trafiken så att fler och ännu mer nöjda kunder ska välja att resa med Krösatågen. För att nå målen kommer en del av ersättningen utgöras av ett incitament som baseras på utfall i kundnöjdhetsmätningar och punktligheten i leveransen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör för Jönköpings Länstrafik.

Det har varit litet stök och bök med upphandlingen av Krösatågstrafiken i Småland med angränsande län: För ett år sedan vann norskägda Tågkomaniet upphandlingen av trafiken från multinationella Transdev med huvudkontor i Paris som kör trafiken fram till 8 december. Tilldelningsbeslutet överklagades, vilket inte är helt ovanligt när det gäller kollekitvtrafikavtal som ofta är stora. Men här blev också Region Jönköping stämda av Transdev för att upphandlingen varit olaglig. Den tvisten vann Transdev och upphandlingen fick göras om.

Resultatet blev att Tågkompaniet vann en gång till och nu blir det trafikstart som planerats redan för ett år sedan.

– Nu trafikerar vi från Kiruna i norr till Hässloholm i söder, säger Tågkompaniets vd Dag Lokrantz-Bernitz

Nu är det alltså skarpt läge, Tågkompaniets avtal börjar gälla  och bolaget tar över Krösatrafiken. Och det är en viktig dag. Allt ska klaffa. Därför är Tågkompaniets högsta ledning, driftpersonal och andra nyckelpersoner på plats dagarna före, under och efter trafikstarten för att stötta de nya kollegorna.

– Det är alltid en högtidlig stund. Vi har haft många trafikövertagande och vi kan det här. Vi ser fram emot att leverera trafik med hög säkerhet, god punklighet, bra trafikinformation och behagliga resor för alla som åker med Krösatågen, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Tågkompaniet har redan tre pågående trafikuppdrag, ett uppdrag i samarbete med annan operatör samt egen trafik.

Det nya avtalet med Jönköpings Läntrafik tillsammans med länstrafikbolagen i Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg och Skåne är en direktupphandling på två år.

– Fokus i avtalet ligger på att utveckla trafiken så att fler och nöjdare kunder ska välja att resa med Krösatågen. Vi känner oss trygga med Tågkompaniet som avtalspart, säger Charlie Drab, tågchef på Jönköpings Länstrafik.

Även Tågkompaniets nya medarbetare märker av förbättringar:

– Bland annat tar vi med oss moderna ledarskap med ledare som arbetar nära den personal som har kundkontakt för att ge dem ett ökat stöd för att sätta kunden i centrum, Dag Lokrantz-Bernitz.

Tågkompaniet startar också en driftledning i Nässjö, som samarbetar med driftledningen på huvudkontoret i Gävle .

FAKTA/Krösatågen

Har omkring 200 medarbetare, och stationeringsorter i Nässjö, Värnamo, Växjö och Karlskrona. Trafiken går från Halmstad i väst till Kalmar i ösr. från Tranås i norr till Hässleholm och Karlstad i syd. Se linjekartan, bild nr 3!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168