23948sdkhjf

Självkörande bussar - i Borås!

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Snart kan delar av kollektivtrafiken i Borås skötas av små förarlösa bussar – staden har pekats ut i det svensk-norska projektet AutoBus som handlar om självkörande bussar.

Borås Stad i Västra Götalandsregionen och Lørenskogs kommun 10 km öster om Oslo i Norge kan båda vara lämpliga för test med självkörande bussar. Båda städerna har sträckor med olösta transportbehov som passar för att testa och utveckla teknologin. Det är den huvudsakliga slutsatsen i slutrapporten från det svensk-norska projektet AutoBus, som har kartlagt möjligheten att genomföra ett grundligt testprojekt i Borås och norska Lørenskog.

Förprojektet, som är en del av det EU-finansierade Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak-programmet, har undersökt om det finns grund för att testa självkörande bussar i de två kommunerna. Slutrapporten visar att det är genomförbart, som ett bra komplement till den befintliga kollektivtrafiken.

Projektgruppen undersöker nu möjligheten att ta projektet vidare till ett huvudprojekt med tester under en längre period på utvalda sträckor i de två kommunerna.

– Vi har oerhört mycket att vinna på att utveckla sätt att göra kollektivtrafiken eldriven och självkörande. Det kan göra att färre blir sjuka och riskerar att dö i förtid av dålig stadsluft, att bullret minskar och utfasningen av enskilt fossilt bilägande kan ta ännu mera fart. Jag vill att Borås ska vara med i täten i denna utveckling, säger kommunalrådet Tom Andersson (MP).

Bussbolagen är drivande i utvecklingen av självkörande bussar. Med effektivare transportlösningar öppnas också nya möjligheter för utveckling av städer och tätorter. Samtidigt innebär detta helt nya utmaningar, inte minst när det gäller att värna om invånarnas säkerhet och personliga integritet. Genom att använda ett bra och koordinerat system av utsläppsfria och självkörande bussar vill bussbolagen ge sina passagerare bättre och billigare transportmöjligheter.

Självkörande, elektriska fordon kommer också innebära bättre luftkvalitet. Dålig luftkvalitet skapar hälsoproblem och är ett starkt argument för en omläggning till mer miljövänliga transportlösningar. Buller minskar också trivseln för invånarna i tättbefolkade områden. Elektriska bussar kommer ge betydliga förbättringar även på det området.

FAKTA/Bussen som ska användas

  • Tar fem-åtta passagerare.

  • Går i 12-15 km/h.

  • Är bemannad av en person som kan ta över kontrollen och nödstoppa.

  • Går på gator med ingen eller lite övrig trafik.

  • Avgångar cirka var 15:e minut.

  • Resan tar cirka 6 minuter (gånghastighet).

  • Ingen biljett krävs.

  • En eller två bussar per linje.

  • Cirka 6 månaders provkörning om det blir ett huvudprojekt. Besked om det väntas i april-maj 2019.

  • Finansieras av bidrag från EU, nationellt, regionalt och kommunalt.

FAKTA/AutoBus

Det svensk-norska transportprojektet AutoBus är en del av Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak-programmet. Projektet leds av RISE och Kunskapsbyen Lillestrøm är den norska projektledaren. Borås och Lørenskog är med som projektkommuner. Akershus fylleskommune, Västra Götalandsregionen, Lørenskogs kommun och Borås Stad har bidragit till projektet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116