23948sdkhjf

USA finns i MaaS-fronten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

I våras genomförde Transdev en undersökning som visar hur beslutsfattare inom kollektivtrafiken ser på utvecklingen inom branschen de kommande tre åren. Resultatet presenteras nu i en global rapport på svenska, där Sverige jämförs med Kanada, USA, Australien och Nya Zeeland. Rapporten kan beställas online.

Sedan 2009 genomför Transdev en internationell undersökning som syftar till att bättre förstå kollektivtrafikbranschens behov och utmaningar, samt trafikhuvudmännens förväntningar på de privata operatörerna. I årets upplaga svarade totalt 193 beslutsfattare på undersökningen, både tjänstemän och politiker, inom transportbranschen i Sverige, Kanada, USA, Australien och Nya Zealand.

– Med den här internationella undersökningen sätter vi konkreta siffror på fyra trender som syns både i Sverige och i flera länder runt om i världen. Trafikhuvudmännen möter ett ökat resande, ett starkt behov av sömlösa och integrerade transportlösningar och en större efterfrågan av nya tjänster, samtidigt som de har utmaningar med finansiella resurser, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige.

Undersökningen är en del i Transdevs arbete för att fånga upp trender och behov och skapa lösningar för framtidens mobilitet. I Sverige gjordes undersökningen senast 2010/2011 och sedan dess har prioriteringarna förflyttats något och i år syns ett ökat intresse för kundupplevelse, first-last-mile-lösningar och digitala tjänster.

– Vi strävar alltid efter att vara en långsiktig partner som förstår och delar våra kunders utmaningar för att tillsammans kunna utveckla nya lösningar. Vi finns i 20 länder runt om i världen och kör 13 olika färdslag vilket ger oss en unik möjlighet att hämta beprövade koncept och inspiration till våra svenska partners, säger Eva Tiséus.

I rapporten visar det sig att Sverige står sig väl i jämförelse med de fyra andra länderna i undersökningen: 90 procent hade intresse av att vidta åtgärder för att förbättra integrationen mellan olika trafikslag inom kollektivtrafiken under de närmaste tre åren – i de övriga låg här på mellan 78 och 87 procent. Det finns också ett stort intresse för att utveckla MaaS, mobilitet som en tjänst: 72 procent av de svenska beslutsfattarna i branschen håller på med MaaS eller är intresserade av att ta fram en sådan lösning.

Men i Kanada och i USA är man bäst på just MaaS, där uppger 2 respektive 3 procent att de redan har en MaaS-lösning på plats och 53 respektive 71 procent att de antingen håller på att ta fram en sådan lösning eller är intresserade av att göra det. Mest negativa till Maas är man i Australien och Nya Zealand där 52 procent antingen inte är intresserade av att arbeta med en sådan läsning eller inte vet vad de ska svara på frågan.

När det gäller intresset av att testa autonoma fordon i kollektivtrafiken är svenska beslutsfattare mest positiva såvida den förarlösa bussen ska köra inom ett stängt område, det vill 67 procent gärna prova på. Men när det gäller autonoma bussar i vanlig trafik är det Australien och Nya Zealand som är mest entusiastiska, där är det 35 procent som vill testa det.

Mer om Transdevs rapport kommer att publiceras på RT-Forum senare, håll utkik!

FAKTA/Om undersökningen

I Sverige deltog 43 tjänstemän och politiker från totalt 20 av de 28 svenska trafikhuvudmännen. En tredjedel kom från södra Sverige, en tredjedel från Svealand och en tredjedel från norra Sverige. Undersökningen var anonym och genomfördes mellan den 18 april och den 18 maj. Rapporten släpps nu på engelska och svenska och presenterades också i samband med Persontrafikmässan den 22 oktober i Transdevs monter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138