23948sdkhjf

Elskatt på elbuss – varför?

| Av Sveriges Bussföretag | Tipsa redaktionen

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Moderaterna och Kristdemokraterna föreslog tidigare slopad elskatt för eldrivna bussar. I sitt budgetförslag drar man nu tillbaka förslaget och Centerpartiet blir därför enda parti att stå fast vid förslaget. Elskatten på elbussar kan därför antas ligga fast.

Sveriges Bussföretag har länge framhållit att elbussar behöver beskattas på samma sätt som spårbunden trafik för att underlätta omställning till miljövänligare transporter. Allianspartierna har tidigare lyssnat och lyft förslaget men Moderaterna och Kristdemokraterna har i sin nyligen presenterade budgetreservation för 2019 ångrat sig och dragit tillbaka förslaget. Även Liberalerna har dragit tillbaka kravet på avskaffad skatt på elektricitet för elbussar.

– Det behövs en nationell strategi för elektrifiering av transportsektorn på bred front, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

– Vi vet att många regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag i sina kommande upphandlingar vill diskutera införandet av elbussar. Självklart ska fordon som kör samma resenärer på samma sträckor beskattas lika. Vi behöver underlätta och skapa goda villkor för kollektivtrafiken för att kunna satsa på miljövänlig teknik och ett ökat utbud. Då kan vi få fler att välja kollektivtrafik, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129