23948sdkhjf

Elskatt på elbuss – varför?

| Av Sveriges Bussföretag | Tipsa redaktionen

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Moderaterna och Kristdemokraterna föreslog tidigare slopad elskatt för eldrivna bussar. I sitt budgetförslag drar man nu tillbaka förslaget och Centerpartiet blir därför enda parti att stå fast vid förslaget. Elskatten på elbussar kan därför antas ligga fast.

Sveriges Bussföretag har länge framhållit att elbussar behöver beskattas på samma sätt som spårbunden trafik för att underlätta omställning till miljövänligare transporter. Allianspartierna har tidigare lyssnat och lyft förslaget men Moderaterna och Kristdemokraterna har i sin nyligen presenterade budgetreservation för 2019 ångrat sig och dragit tillbaka förslaget. Även Liberalerna har dragit tillbaka kravet på avskaffad skatt på elektricitet för elbussar.

– Det behövs en nationell strategi för elektrifiering av transportsektorn på bred front, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

– Vi vet att många regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag i sina kommande upphandlingar vill diskutera införandet av elbussar. Självklart ska fordon som kör samma resenärer på samma sträckor beskattas lika. Vi behöver underlätta och skapa goda villkor för kollektivtrafiken för att kunna satsa på miljövänlig teknik och ett ökat utbud. Då kan vi få fler att välja kollektivtrafik, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Nyhetsbrev

Drivmedlesskatt får kritik

Arkiv

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Bättre säkerhet för gasbussar

Sveriges Bussföretag välkomnar flera av förslagen i Transportstyrelsens utredning av olyckan med en gasbuss i centrala Stockholm i mars.

Vänertågsupphandlingen avgjord

Upphandling i Malmö avgjord

Skånetrafikens miljardupphandling av stadstrafiken i Malmö är nu avgjord.

Ny rapport om batteriers klimatpåverkan

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116