23948sdkhjf

Uppsala vill bygga spårväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sedan länge har Uppsala kommun haft tankar på att återinföra spårväg i Sveriges fjärde största stad – nu hoppas kommunen förmå staten att hjälpa till med finansieringen.

Uppsala kommun och Region Uppsala fattade 18 december beslut om att gemensamt ansöka om medel från staten för att bygga spårväg. Beslutet är en del av förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet 2021 om att bygga Uppsala spårväg. Utbyggnaden av spårväg är ett viktigt led i att möta ökande behov av att enkelt och smidigt pendla inom en växande huvudstadsregion där Uppsala är en viktig kugge.

Befolkningstillväxten i Uppsala fortsätter och i år är det första gången som fler flyttar till staden från Stockholm än tvärtom. Det innebär att kommunens planering för fler bostäder, kontor och kollektivtrafik fortsätter att ha hög prioritet. Redan i maj fattade regeringen beslut om att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm med ytterligare två järnvägsspår och att bygga en tågstation i Bergsbrunna.

– Vi har lovat att som motprestation investera i byggandet av 33 000 bostäder i södra delen av staden och i utbyggd kollektivtrafik i form av spårväg. Kommunstyrelsens beslut innebär att vi fortsätter förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet som ska tas av oss och Region Uppsala under 2021, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Det behövs ett kollektivtrafiksystem som långsiktigt har tillräcklig kapacitet för att klara framtida resandebehov. Därför är det viktigt att redan nu ansöka om medel från staten för att säkra finansieringen även om slutligt beslut fattas under 2021, säger Stefan Olsson (M), ordförande i regionstyrelsen.

Uppsala spårväg är planerad att få två sträckningar. Dels från Uppsala centralstation, via Rosendal, Ulleråker och Ultuna till Gottsunda, dels från Gottsunda via Ultuna och Sävja till Bergsbrunna.

Parallellt med förberedelsearbetet för spårväg, tas det även fram ett jämförelseunderlag för möjligheten att satsa på ett bussystem med högre kapacitet än dagens linjenät, Bus Rapid Transit. Det har emellertid lägre kapacitet än spårväg och klarar därför inte det beräknade kapacitetsbehovet på längre sikt.

Utöver kapaciteten har spårväg ytterligare fördelar i och med att den är miljövänlig och att dragningen blir fast och därmed förutsägbar, vilket underlättar för planering av bostäder, arbetsplatser och samhällsservice.

Satsningen på modern stadsspårväg sker i hela Europa just nu och i Sverige görs stora investeringar i spårväg ibland annat Stockholm och Lund. 

Beslut om att skicka ansökan fattades av kommunstyrelsen 12 december och av regionstyrelsen 18 december. Ansökan skickas in till Trafikverket i januari 2019.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123