23948sdkhjf

Uppsala vill bygga spårväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sedan länge har Uppsala kommun haft tankar på att återinföra spårväg i Sveriges fjärde största stad – nu hoppas kommunen förmå staten att hjälpa till med finansieringen.

Uppsala kommun och Region Uppsala fattade 18 december beslut om att gemensamt ansöka om medel från staten för att bygga spårväg. Beslutet är en del av förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet 2021 om att bygga Uppsala spårväg. Utbyggnaden av spårväg är ett viktigt led i att möta ökande behov av att enkelt och smidigt pendla inom en växande huvudstadsregion där Uppsala är en viktig kugge.

Befolkningstillväxten i Uppsala fortsätter och i år är det första gången som fler flyttar till staden från Stockholm än tvärtom. Det innebär att kommunens planering för fler bostäder, kontor och kollektivtrafik fortsätter att ha hög prioritet. Redan i maj fattade regeringen beslut om att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm med ytterligare två järnvägsspår och att bygga en tågstation i Bergsbrunna.

– Vi har lovat att som motprestation investera i byggandet av 33 000 bostäder i södra delen av staden och i utbyggd kollektivtrafik i form av spårväg. Kommunstyrelsens beslut innebär att vi fortsätter förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet som ska tas av oss och Region Uppsala under 2021, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Det behövs ett kollektivtrafiksystem som långsiktigt har tillräcklig kapacitet för att klara framtida resandebehov. Därför är det viktigt att redan nu ansöka om medel från staten för att säkra finansieringen även om slutligt beslut fattas under 2021, säger Stefan Olsson (M), ordförande i regionstyrelsen.

Uppsala spårväg är planerad att få två sträckningar. Dels från Uppsala centralstation, via Rosendal, Ulleråker och Ultuna till Gottsunda, dels från Gottsunda via Ultuna och Sävja till Bergsbrunna.

Parallellt med förberedelsearbetet för spårväg, tas det även fram ett jämförelseunderlag för möjligheten att satsa på ett bussystem med högre kapacitet än dagens linjenät, Bus Rapid Transit. Det har emellertid lägre kapacitet än spårväg och klarar därför inte det beräknade kapacitetsbehovet på längre sikt.

Utöver kapaciteten har spårväg ytterligare fördelar i och med att den är miljövänlig och att dragningen blir fast och därmed förutsägbar, vilket underlättar för planering av bostäder, arbetsplatser och samhällsservice.

Satsningen på modern stadsspårväg sker i hela Europa just nu och i Sverige görs stora investeringar i spårväg ibland annat Stockholm och Lund. 

Beslut om att skicka ansökan fattades av kommunstyrelsen 12 december och av regionstyrelsen 18 december. Ansökan skickas in till Trafikverket i januari 2019.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

160 på Setraträffen i Vetlanda

Minst 160 personer från bussbranschen kom till den 40:e Setraträffen i Vetlanda - branschträffen pågick i två dagar.

Landskrona helt elektriskt

18 januari invigdes Landskronas nya elbussar med trafikstart lördagen den 19 januari - därmed är stadens kollektivtrafik helt eldriven från och med nu.

EU intresserade av bussbatteristandard

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Arkiv

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Olaglig upphandling i Göteborg

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Sänd till en kollega

0.172