23948sdkhjf

96 dog på spåren 2018

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under 2018 omkom 96 personer i svensk bantrafik enligt Transportstyrelsen preliminära statistik – ökning med 15 personer jämfört med 2017.

Historiskt utgörs majoriteten av dödsfallen inom bantrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2018. Antalet självmord varierar från år till år beroende på omvärldsfaktorer. Stockholms tunnelbana har dock halverat antalet döda på tunnelbanespåren, under 2018 omkom 8 personer där jämfört med 14 under 2017. Spårvägarna i Sverige klarade 2018 utan en enda dödsolycka och brukar ha låga tal – 2017 omkom 1 person i en spårvagnsolycka.

Återstår alltså järnvägen som står för de allra flesta dödsfallen inom spårtrafiken, under förra året miste 88 människor livet på järnvägsspåren, en mycket stor andel av dem utgörs av misstänkta eller bekräftade självmord. Anställda som arbetar i järnvägen, i spåret eller ombord på tåg riskerar att råka ut för allvarliga olyckor. 2018 omkom två personer i arbetet.

Det är tragiskt att det har hänt. Ingen ska behöva dö på sitt arbete. Statens haverikommission släppte nyligen sin utredning om arbetsplatsolyckan i Bastuträsk. Där rekommenderas att Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket tillsammans ska titta på möjligheten att förbättra vagnssäkerheten för växlingspersonal. Detta är något vi kommer att arbeta med under 2019, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Ingen passagerare på järnväg, spårväg eller i tunnelbana har avlidit under de senaste åtta åren.

– Det nationella målet är att antalet omkomna successivt ska minska. Om man tittar på den senaste tioårsperioden har vi fortfarande skäl att tro att utvecklingen går åt rätt håll, även om vi just för året ser en försämring. Även om minskningen verkar ske långsamt ska man också beakta att tågresandet har ökat väldigt mycket, säger Jonas Bjelfvenstam.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122