23948sdkhjf

96 dog på spåren 2018

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under 2018 omkom 96 personer i svensk bantrafik enligt Transportstyrelsen preliminära statistik – ökning med 15 personer jämfört med 2017.

Historiskt utgörs majoriteten av dödsfallen inom bantrafik av självmord, vilket troligen också är fallet för 2018. Antalet självmord varierar från år till år beroende på omvärldsfaktorer. Stockholms tunnelbana har dock halverat antalet döda på tunnelbanespåren, under 2018 omkom 8 personer där jämfört med 14 under 2017. Spårvägarna i Sverige klarade 2018 utan en enda dödsolycka och brukar ha låga tal – 2017 omkom 1 person i en spårvagnsolycka.

Återstår alltså järnvägen som står för de allra flesta dödsfallen inom spårtrafiken, under förra året miste 88 människor livet på järnvägsspåren, en mycket stor andel av dem utgörs av misstänkta eller bekräftade självmord. Anställda som arbetar i järnvägen, i spåret eller ombord på tåg riskerar att råka ut för allvarliga olyckor. 2018 omkom två personer i arbetet.

Det är tragiskt att det har hänt. Ingen ska behöva dö på sitt arbete. Statens haverikommission släppte nyligen sin utredning om arbetsplatsolyckan i Bastuträsk. Där rekommenderas att Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket tillsammans ska titta på möjligheten att förbättra vagnssäkerheten för växlingspersonal. Detta är något vi kommer att arbeta med under 2019, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Ingen passagerare på järnväg, spårväg eller i tunnelbana har avlidit under de senaste åtta åren.

– Det nationella målet är att antalet omkomna successivt ska minska. Om man tittar på den senaste tioårsperioden har vi fortfarande skäl att tro att utvecklingen går åt rätt håll, även om vi just för året ser en försämring. Även om minskningen verkar ske långsamt ska man också beakta att tågresandet har ökat väldigt mycket, säger Jonas Bjelfvenstam.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148