23948sdkhjf

Stena Estrid lämnar Kina

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Rederiet Stena Lines första nybygge Stena Estrid har lämnat dockan i Avic Weihai Shipyard i Kina – det är den första av totalt fem RoPax-färjor som byggs där åt det svenska redderiet.

16 januari nådde Stena Line ytterligare en viktig milstolpe i det stora investeringsprogram som totalt omfattar fem nybyggda moderna RoPax-färjor, när den första färjan Stena Estrid flöt ut ur torrdockan på Avic Weihai Shipyard i Kina.

Stena Estrid* är den första i raden av fem färjor av E-Flexermodell som representerar nästa generations energieffektiva och flexibla RoPax-färjor. Stena Estrid är en av tre E-Flexerfärjor som ska gå i trafik på Irländska sjön och planeras att gå i trafik mellan Dublin och Holyhead i början av 2020. De följande två planeras att sättas i trafik på linjen mellan Liverpool och Belfast under 2021.

Det känns fantastiskt bra att vi har nått ännu en milstolpe i vår nybyggnadsprocess när Stena Estrid för första gången flöt och framgångsrikt manövrerades ur torrdockan. Nu väntar en intensiv fas i bygget när inredningen ska komma plats innan hon styr mot Europa och trafikstarten på Irländska sjön, säger Stena Lines, vd Niclas Mårtensson som själv var på plats på Avic-varvet i Kina.

De tre färjor som nu konstrueras för Irländska sjön kommer vara större än nuvarande tonnage och avsevärt öka kapaciteten. Dessa nybyggen kommer att vara 215 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 100 längdmeter och ta 1 000 passagerare och besättning. Beställningen är en miljardinvestering och är ett bevis på hur strategisk viktig verksamheten på Irländska sjön är för Stena Line.

Vi tror på fortsatt tillväxt på Irländska sjön och vill ge våra resenärer och fraktkunder den bästa möjliga transportupplevelsen. Jämfört med nuvarande färjor kommer Stena Estrid ha många fördelar, till exempel snabbare lastning och lossning, modern och luftig skandinaviskt inspirerad design som bland annat inkluderar en avdelning med Skylight-fönster, en Hygge Lounge och en uppgradering av Stena Plus-konceptet, säger Niclas Mårtensson.

Som tillägg till de tre nybyggen för Irländska Sjön har ytterligare två större E-Flexerfärjor beställts som planeras gå i trafik i Stena Lines linjenät under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. Stena Lines systerbolag Stena RoRo projektleder alla E-Flexer-nybyggen som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina.

*Fotnot. Namnet Stena Estrid är kopplat till Stena Lines Skandinaviska ursprung. Estrid är ett fornnordiskt namn och en Östnordisk variant av Astrid, är vanligt förekommande på runstenar och betyder skön eller älskad.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Göteborg tävlar i turism

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Roula till Vector Noridic

Amira Roula blir ny vd för Vector Nordic efter Tomas G Olsson som blir styrelseordförande i bolaget som i våras inledde ett samarbetar med Sveriges Bussföretag.

Hyggligt flyt för Tallink Silja

Swedavia backar

Nyhetsbrev

Fler utländska bussar kör i Norge

Många turister som kommer till Norge åker tunt i turistbussar som kommer från andra länder – norska branschorganisationen NHO Transport ser med stor oro på fenomenet.

Arkiv

Bra juli för Viking Line

Besöksrekord för Kalmar läns museum

Flyget fortsätter backa

Nobina hbtq-prisade

Bussbolaget Nobina Sverige får Unionens hbtq-pris 2019 för att respekt och mångfald inte bara är fint formulerade ord, utan en del av vardagen – priset delades ut 31 juli.

von Seth till SRF

Sjunde Prideparaden för Flygbussarna

Lördag 3 augusti rullar Flygbussarna som så många år tidigare i årets Prideparad i Stockholm – alla är välkomna att ta regnbågsbussarna mellan flygplatsen och folkfesten i Stockholms city.

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

SJ lanserar tågluffarkort

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.385