23948sdkhjf

Stena Estrid lämnar Kina

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Rederiet Stena Lines första nybygge Stena Estrid har lämnat dockan i Avic Weihai Shipyard i Kina – det är den första av totalt fem RoPax-färjor som byggs där åt det svenska redderiet.

16 januari nådde Stena Line ytterligare en viktig milstolpe i det stora investeringsprogram som totalt omfattar fem nybyggda moderna RoPax-färjor, när den första färjan Stena Estrid flöt ut ur torrdockan på Avic Weihai Shipyard i Kina.

Stena Estrid* är den första i raden av fem färjor av E-Flexermodell som representerar nästa generations energieffektiva och flexibla RoPax-färjor. Stena Estrid är en av tre E-Flexerfärjor som ska gå i trafik på Irländska sjön och planeras att gå i trafik mellan Dublin och Holyhead i början av 2020. De följande två planeras att sättas i trafik på linjen mellan Liverpool och Belfast under 2021.

Det känns fantastiskt bra att vi har nått ännu en milstolpe i vår nybyggnadsprocess när Stena Estrid för första gången flöt och framgångsrikt manövrerades ur torrdockan. Nu väntar en intensiv fas i bygget när inredningen ska komma plats innan hon styr mot Europa och trafikstarten på Irländska sjön, säger Stena Lines, vd Niclas Mårtensson som själv var på plats på Avic-varvet i Kina.

De tre färjor som nu konstrueras för Irländska sjön kommer vara större än nuvarande tonnage och avsevärt öka kapaciteten. Dessa nybyggen kommer att vara 215 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 100 längdmeter och ta 1 000 passagerare och besättning. Beställningen är en miljardinvestering och är ett bevis på hur strategisk viktig verksamheten på Irländska sjön är för Stena Line.

Vi tror på fortsatt tillväxt på Irländska sjön och vill ge våra resenärer och fraktkunder den bästa möjliga transportupplevelsen. Jämfört med nuvarande färjor kommer Stena Estrid ha många fördelar, till exempel snabbare lastning och lossning, modern och luftig skandinaviskt inspirerad design som bland annat inkluderar en avdelning med Skylight-fönster, en Hygge Lounge och en uppgradering av Stena Plus-konceptet, säger Niclas Mårtensson.

Som tillägg till de tre nybyggen för Irländska Sjön har ytterligare två större E-Flexerfärjor beställts som planeras gå i trafik i Stena Lines linjenät under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. Stena Lines systerbolag Stena RoRo projektleder alla E-Flexer-nybyggen som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina.

*Fotnot. Namnet Stena Estrid är kopplat till Stena Lines Skandinaviska ursprung. Estrid är ett fornnordiskt namn och en Östnordisk variant av Astrid, är vanligt förekommande på runstenar och betyder skön eller älskad.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Lindstål till Stockholms Hamn

Turistbussen kräver mer

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Nyhetsbrev

Nya glasögon för Transportstyrelsen

Branschen har länge mött kalla handen i sitt möte med Transportstyrelsen - men på Busstorget i Tylösand verkade det som om myndigheten äntligen bytt glasögon.

Arkiv

Nya villkor för bussresor

Nu blir det nya villkor för beställning av bussresor – det ska bli enklare att få ersättning för skador som uppkommer i samband med bussresor.

Rekordmånga anmälda till Busstorget

11 april kommer 235 deltagare till eventet Busstorget på Hotel Tylösand i Halmstad - det är fler deltagare än tidigare år.

Bussar för Snälltåget

Stena valutasäkrar Danmarksresan

Resia satsar på tågresor i Europa

Många vill, men det är både dyrt och krångligt att åka tåg mellan länder i Europa – nu lova Resia att ändra på den saken och tar samtidigt upp konkurrensen med bussresorna.

Svagt första kvartal för Tallink

SAS hotas av pilotstrejk

Hotet om pilotstrejk i Norden är nära och riktas mot det samägda flygbolaget SAS – ländernas pilotföreningar har varslat om strejk som träder i kraft 26 april.

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

WOW air i konkurs

Det isländska flygbolaget WOW air har gått i konkurs - bolaget har länge brottats med svåra ekonomiska problem.

Halv miljon till Östersjön

Kryssarna - en miljardaffär

Kryssningstrafiken genererar nästan 2 miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen i Stockholmsregionen – det framgår av en färsk rapport.

Sundås premiär på Busstorget

Oscar Sundås, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag ser fram emot att få delta på Busstorget för första gången – i år genomförs branschmötet i Tylösand 11-12 april.

Ökning för flyg dämpades 2018

Under 2018 uppgick antalet passagerare på svenska flyg­platser till 39,3 miljoner – rekord visserligen, men tillväxten var den lägsta på många år.

Hyttval möjligt på Birka

2

Silent disco hos RK

250 personer kom till RK Travel Groups caribiska kalas i Göteborg – en av höjdpunkterna var Silent disco där alla rockar loss till den musik de själva valt.

Bengtsson till Buhres på Kivik

Wik till Busstorget

Nytt direktflyg Malmö-Mallorca

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137