23948sdkhjf

Landskrona helt elektriskt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

18 januari invigdes Landskronas nya elbussar med trafikstart lördagen den 19 januari - därmed är stadens kollektivtrafik helt eldriven från och med nu.

Landskrona är först ut i Skåne och är även störst i Sverige i satsningen om en tyst, ren, helelektrifierad stadsbusstrafik som omfattar totalt 19 elbussar som drivs av el märkt Bra Miljöval.

Det är 14 nya elbussar som kommer att rulla i stan och totalt med trådbussarna kommer Landskronaborna ha 19 elbussar tack vare trepartssamarbetet mellan Skånetrafiken, Landskrona stad och Nobina.

– Det är glädjande att Landskrona som första kommun ut i Skåne kan erbjuda en helt elektrifierad busstrafik. Elektrifieringen sprider sig i hela Skåne och det är helt i linje med vår vision för teknikutvecklingen och moderniseringen av kollektivtrafiken, säger Carina Zachau, (M) ordförande, kollektivtrafiknämnden.

– Vi är stolta över att vara i framkant med helelektrifierad stadsbusstrafik. Det här är en del av en större satsning, där vårt eget mål är att alla Landskrona stads egna fordon ska drivas med fossilfri energi år 2020, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad.

– Idag är en stor dag för oss på Skånetrafiken. Vid årsskiftet blev Skånetrafiken helt fri från fossila bränslen. Det var ett viktigt delmål, men fossilfrihet innebär fortfarande motorbuller, avgaser och utsläpp av koldioxid. Nästa steg är ett hållbart kollektivtrafiksystem som inte har några utsläpp överhuvudtaget. 100 procent elektrifierad stadstrafik gör Landskrona ledande bland Skånes kommuner och bidrar till en renare och tystare stadsmiljö men är också ett viktigt steg i vår strävan mot att målen i Parisavtalet. säger Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken

– Vi är mycket stolta över att tillsammans med Skånetrafiken och Landskrona stad, ta nästa steg i utvecklingen av trafiken och staden – med Skånes första helt elektrifierade stadstrafik. Genom en positiv trepartssamverkan och etablerad kunskap kan vi nu leverera vår helhetslösning Nobina Electrical Solutions i stor skala och bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik, säger Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd på Nobina Sverige

Skånetrafiken bjuder på resan i stadsbusstrafiken under lördagen.

FAKTA/Stadstrafiken i Landskrona

Om trafiken

14 nya elbussar ska trafikera samtliga linjer i Landskronas stadstrafik. Alla busslinjer kommer att ha samma trafikutbud som i dag och det blir inga skillnader i tidtabellerna. Landskronas stadstrafik hade 2,7 miljoner resande under 2018 vilket är en resandeökning med 2,2 procent mot året innan.

Klimatsmartare

Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller. Elbussarna i Landskrona kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Bussarna sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Tystare

Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller. Eftersom de är så tystgående är de utrustade med en varningssignal som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen låter som en ringklocka, likt sådana som används på spårvagnar.

Om Bussarna

De nya bussarna, totalt 14 stycken, kommer från den kinesiska tillverkaren BYD, Build Your Dreams. Modellen heter K9U. Bussarna är 12 meter långa, har 27 fasta sittplatser, cirka 40 ståplatser och gott om plats för barnvagnar och rullstolar. Bussarna laddas på Nobinas depå. De har en maxsträcka på cirka 20 mil mellan laddningstillfällena. Alla berörda förare har utbildats i att köra och ladda de nya bussarna.

I Landskrona används inte laddstolpar och det saknas således likriktarstationer. Likriktningen av strömmen sker istället i bussen när den är ansluten till laddare på depå. Varje buss bär med sig en laddare/likriktare som används för att ladda den.

Bussarnas inredning

  • Stopp-knappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet.

  • Uttag för USB-laddare nära varje sittplats.

  • Digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam.

  • Mer plats för rullatorer och barnvagnar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126