23948sdkhjf

Landskrona helt elektriskt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

18 januari invigdes Landskronas nya elbussar med trafikstart lördagen den 19 januari - därmed är stadens kollektivtrafik helt eldriven från och med nu.

Landskrona är först ut i Skåne och är även störst i Sverige i satsningen om en tyst, ren, helelektrifierad stadsbusstrafik som omfattar totalt 19 elbussar som drivs av el märkt Bra Miljöval.

Det är 14 nya elbussar som kommer att rulla i stan och totalt med trådbussarna kommer Landskronaborna ha 19 elbussar tack vare trepartssamarbetet mellan Skånetrafiken, Landskrona stad och Nobina.

– Det är glädjande att Landskrona som första kommun ut i Skåne kan erbjuda en helt elektrifierad busstrafik. Elektrifieringen sprider sig i hela Skåne och det är helt i linje med vår vision för teknikutvecklingen och moderniseringen av kollektivtrafiken, säger Carina Zachau, (M) ordförande, kollektivtrafiknämnden.

– Vi är stolta över att vara i framkant med helelektrifierad stadsbusstrafik. Det här är en del av en större satsning, där vårt eget mål är att alla Landskrona stads egna fordon ska drivas med fossilfri energi år 2020, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad.

– Idag är en stor dag för oss på Skånetrafiken. Vid årsskiftet blev Skånetrafiken helt fri från fossila bränslen. Det var ett viktigt delmål, men fossilfrihet innebär fortfarande motorbuller, avgaser och utsläpp av koldioxid. Nästa steg är ett hållbart kollektivtrafiksystem som inte har några utsläpp överhuvudtaget. 100 procent elektrifierad stadstrafik gör Landskrona ledande bland Skånes kommuner och bidrar till en renare och tystare stadsmiljö men är också ett viktigt steg i vår strävan mot att målen i Parisavtalet. säger Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken

– Vi är mycket stolta över att tillsammans med Skånetrafiken och Landskrona stad, ta nästa steg i utvecklingen av trafiken och staden – med Skånes första helt elektrifierade stadstrafik. Genom en positiv trepartssamverkan och etablerad kunskap kan vi nu leverera vår helhetslösning Nobina Electrical Solutions i stor skala och bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik, säger Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd på Nobina Sverige

Skånetrafiken bjuder på resan i stadsbusstrafiken under lördagen.

FAKTA/Stadstrafiken i Landskrona

Om trafiken

14 nya elbussar ska trafikera samtliga linjer i Landskronas stadstrafik. Alla busslinjer kommer att ha samma trafikutbud som i dag och det blir inga skillnader i tidtabellerna. Landskronas stadstrafik hade 2,7 miljoner resande under 2018 vilket är en resandeökning med 2,2 procent mot året innan.

Klimatsmartare

Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller. Elbussarna i Landskrona kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Bussarna sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Tystare

Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller. Eftersom de är så tystgående är de utrustade med en varningssignal som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen låter som en ringklocka, likt sådana som används på spårvagnar.

Om Bussarna

De nya bussarna, totalt 14 stycken, kommer från den kinesiska tillverkaren BYD, Build Your Dreams. Modellen heter K9U. Bussarna är 12 meter långa, har 27 fasta sittplatser, cirka 40 ståplatser och gott om plats för barnvagnar och rullstolar. Bussarna laddas på Nobinas depå. De har en maxsträcka på cirka 20 mil mellan laddningstillfällena. Alla berörda förare har utbildats i att köra och ladda de nya bussarna.

I Landskrona används inte laddstolpar och det saknas således likriktarstationer. Likriktningen av strömmen sker istället i bussen när den är ansluten till laddare på depå. Varje buss bär med sig en laddare/likriktare som används för att ladda den.

Bussarnas inredning

  • Stopp-knappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet.

  • Uttag för USB-laddare nära varje sittplats.

  • Digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam.

  • Mer plats för rullatorer och barnvagnar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.245