23948sdkhjf

Samarbete för fler bussförare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ett nytt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och bussbranschen i Västsverige ska öka takten i bussförarutbildningarna – ett bristyrke där som i hela resten av landet.

Arbetsförmedlingen har tecknat en överenskommelse med bussbranschen om ett samarbete för att öka takten i bussförarutbildningen för att minska den svåra bussförarbristen. Med i samarbetet, som omfattar Stor-Göteborg och Sjuhärad, finns initialt bussbolagen Bivab, Keolis, Nettbuss, Nobina och Transdev. I februari startar två nya förarutbildningar.

Kompetensbristen är stor i alla branscher och svårigheten att hitta rätt kompetens är det största tillväxthindret för många företag. Inte minst gäller detta för det som ibland kallas för samhällets blodomlopp, det vill säga våra transporter där bristen på förare är mycket stor. Transportföretagen bedömer till exempel att 7 300 bussförare behöver anställas i Sverige fram till 2020 och i Göteborg med omnejd finns det behov av en betydande andel av det totala behovet.

Inom ramen för Branschrådet Buss har Arbetsförmedlingen och bussbranschen diskuterat och kommit överens om ett samarbete där Arbetsförmedlingen och bussbolagen Bivab, Keolis, Nettbuss, Nobina och Transdev gemensamt arbetar med urvalsförfarandet. Yrkesakademin står därefter för utbildningen som upphandlad arbetsmarknadsutbildare av Arbetsförmedlingen. Ytterligare bussbolag kan senare komma att ansluta sig till samarbetet.  

Vi börjar med lokala attraktionsmöten på våra kontor som ligger nära bussbolagens depåer för att nå potentiella förare i depåernas närområde. Vi vill bryta normen och bredda rekryteringsbasen och ser gärna nyanlända, kvinnor och 55+ som lämpliga för utbildningen. Dessutom kan det finnas möjlighet för personer att yrkesväxla, säger Christel Ingemansson Olsson, branschsamordnare för transport inom Arbetsförmedlingen och ordförande i branschrådet.

Kraven för att delta i förarutbildningen som är på 12 till 16 veckor är B-körkort, att man är inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen, samt har kunskaper i svenska i tal och skrift för att klara den teoretiska delen. För att få utföra persontransporter krävs dessutom YKB, Yrkeskompetensbevis, vilket ingår i utbildningen. I utbildningen ingår även praktik.

Service och säkerhet är A och O i vår bransch och vi lägger ner mycket arbete för att hitta rätt kandidater. Yrket är till stor del ett serviceyrke med stort ansvar för våra passagerare och vi arbetar med tester både vad gäller språk, körvana för personbil och de personliga egenskaperna. Det är också vi i branschen som fördelar de färdigutbildade till bussbolagen i området, säger Christel Ingemansson Olsson.

I februari startar två utbildningar och i maj ytterligare två. I varje utbildning finns det plats för 30 elever och förhoppningen är att ytterligare kurser kan starta under hösten. Flaskhalsen för utbildningar handlar bland annat om bristen på trafiklärare för tung trafik, säger Christer Pettersson, ordförande för Västra Sveriges Bussbranschförening.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus 2

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14