23948sdkhjf

Samarbete för fler bussförare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ett nytt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och bussbranschen i Västsverige ska öka takten i bussförarutbildningarna – ett bristyrke där som i hela resten av landet.

Arbetsförmedlingen har tecknat en överenskommelse med bussbranschen om ett samarbete för att öka takten i bussförarutbildningen för att minska den svåra bussförarbristen. Med i samarbetet, som omfattar Stor-Göteborg och Sjuhärad, finns initialt bussbolagen Bivab, Keolis, Nettbuss, Nobina och Transdev. I februari startar två nya förarutbildningar.

Kompetensbristen är stor i alla branscher och svårigheten att hitta rätt kompetens är det största tillväxthindret för många företag. Inte minst gäller detta för det som ibland kallas för samhällets blodomlopp, det vill säga våra transporter där bristen på förare är mycket stor. Transportföretagen bedömer till exempel att 7 300 bussförare behöver anställas i Sverige fram till 2020 och i Göteborg med omnejd finns det behov av en betydande andel av det totala behovet.

Inom ramen för Branschrådet Buss har Arbetsförmedlingen och bussbranschen diskuterat och kommit överens om ett samarbete där Arbetsförmedlingen och bussbolagen Bivab, Keolis, Nettbuss, Nobina och Transdev gemensamt arbetar med urvalsförfarandet. Yrkesakademin står därefter för utbildningen som upphandlad arbetsmarknadsutbildare av Arbetsförmedlingen. Ytterligare bussbolag kan senare komma att ansluta sig till samarbetet.  

Vi börjar med lokala attraktionsmöten på våra kontor som ligger nära bussbolagens depåer för att nå potentiella förare i depåernas närområde. Vi vill bryta normen och bredda rekryteringsbasen och ser gärna nyanlända, kvinnor och 55+ som lämpliga för utbildningen. Dessutom kan det finnas möjlighet för personer att yrkesväxla, säger Christel Ingemansson Olsson, branschsamordnare för transport inom Arbetsförmedlingen och ordförande i branschrådet.

Kraven för att delta i förarutbildningen som är på 12 till 16 veckor är B-körkort, att man är inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen, samt har kunskaper i svenska i tal och skrift för att klara den teoretiska delen. För att få utföra persontransporter krävs dessutom YKB, Yrkeskompetensbevis, vilket ingår i utbildningen. I utbildningen ingår även praktik.

Service och säkerhet är A och O i vår bransch och vi lägger ner mycket arbete för att hitta rätt kandidater. Yrket är till stor del ett serviceyrke med stort ansvar för våra passagerare och vi arbetar med tester både vad gäller språk, körvana för personbil och de personliga egenskaperna. Det är också vi i branschen som fördelar de färdigutbildade till bussbolagen i området, säger Christel Ingemansson Olsson.

I februari startar två utbildningar och i maj ytterligare två. I varje utbildning finns det plats för 30 elever och förhoppningen är att ytterligare kurser kan starta under hösten. Flaskhalsen för utbildningar handlar bland annat om bristen på trafiklärare för tung trafik, säger Christer Pettersson, ordförande för Västra Sveriges Bussbranschförening.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164