23948sdkhjf

SJ – digitalast i Europa

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kanske är det litet si och så med punktligheten, men SJ är i alla fall Europas mest digitala reseföretag – detta enligt BearingPoints senaste mätning.

SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.

SJ:s satsning på digitalisering genomsyrar hela vår verksamhet och är ett strategiskt val för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Det här visar tydligt hur konkurrens, på en avreglerad och fungerande marknad, snabbt driver fram digital utveckling som kunderna vinner på, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

BearingPoints undersökning, som genomfördes under sommaren 2018, omfattar åtta europeiska länder (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italien och Portugal) där totalt 593 företag och organisationer från 25 branscher är inkluderade och ligger till grund för Europeiska resultat och jämförelser. Där placerar SJ sig på en sammanlagd 23:e plats bland Europas mest digitala företag.

SJ har gjort en imponerande resa i den europeiska totalrankingen. Vi ser att de gjort stora framsteg inom flera områden. Dessa satsningar har dessutom fört SJ till toppen av den europeiska rankingen inom branschen Persontrafik, där SJ är 1:a av 47 jämförda företag, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

Under 2018 rankades SJ som Sveriges mest digitala reseföretag samtidigt som SJs sajt och app blev utnämnt till Sveriges bästa i alla kategorier. Under året har SJ även infört en dörr till dörr-lösning med anslutningsguiden, röststyrd trafikinformation via Google Assistent och tillsammans med Linköpings universitet testat en robot som svarar på trafikfrågor i SJs resebutik på Stockholm Central. SJ har även öppnat digitala kommunikationskanaler för kunder med chat på SJ.se och Facebooks Messenger. 2017 introducerade SJ bland annat den världsunika mikrochippbiljetten.

Den här toppositionen känns extra bra med tanke på att vi för närvarande lägger mest fokus på att digitalisera både underhåll och fordonsflotta för att skapa robustare tåg och förbättra punktligheten ytterligare. Vår storsatsning på den digitala kundupplevelsen har bara påbörjats och det finns högre växlar att lägga i här, säger Crister Fritzson.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Nyhetsbrev

Inlandsbanan fick ny styrelse

Arkiv
1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

SJ lanserar tågluffarkort

Rekordresultat för SkiStar

Extra nattrafik under Fallens Dagar

Badbusstrafik i Trollhättan

Turister bussluffar i Stockholm

Bussförbud på Slottsbacken överklagas

Stockholms läns Bussbranschförening har överklagat förbudet för buss på Slottsbacken – Trafikborgarrådet skyllde nyligen på hovet, bussbranschen vill ändå ha bort förbudet.

Helldén: ”Det är kungens fel!”

Kroatien fortsatt populärt

Enligt ny statistik från reseplattformen TripAdvisor är Kroatien det resmål som ökat mest i popularitet och i antalet sökningar på TripAdvisor under årets första fyra månader.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Kölsträckning i Kina

Taxfree på flyget upphör

Klimatångest gynnar tågresande

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14