23948sdkhjf

Upphandlingsmiss i Trosa kommun

När Trosa kommun skulle upphandla skoltrafik ställdes felaktiga krav till anbudsgivarna – detta enligt stiftelsen Den Nya Välfärden som synat affären.

I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrens­kommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Trosa kommun för att ha gjort fel i samband med upphandling av taxitjänster – kommunen ställde felaktigt upp krav på minsta lön på ett sätt som strider mot både lagstiftning och kollektivavtal.

Den här aktuella upphandlingen genomfördes av kommunen under våren 2017 som handlade om skoltrafik och andra taxitransporttjänster. I samband med upphandlingen ställde kommunen krav på att anbudsgivarna skulle garantera sina anställda en viss minsta lön i form av fast månadslön.

 – Upphandlande myndigheter får ställa krav på minimilön, så länge kravet motsvarar lägstanivån i det aktuella kollektivavtalet, säger Lennart Göranson, ledamot av Konkurrenskommissionen.

Taxiavtalet, som är gällande kollektivavtal på det aktuella området, ger dock företagen möjligheten att välja mellan rörlig provisionsbaserad lön och fast månadslön. Såsom kravet utformades i Trosa kommuns upphandling gavs det dock ingen möjlighet att använda sig av den provisionsbaserade lönemodellen, vilket gjorde det i princip omöjligt för anbudsgivare som tillämpar sådan lönesättning att lämna anbud.

 – Det är uppenbart att Trosa kommun inte förstått eller tagit hänsyn till hur det aktuella kollektivavtalet är utformat. Kom­munen har ställt krav som skiljer sig från gällande kollektivavtal, vilket inte är tillåtet enligt upphandlingslagstiftningen. Det finns därför anledning att rikta kritik mot Trosa kommun, som uppenbarligen behöver se över sina rutiner, säger Lennart Göranson. 

Fotnot. Den Nya Välfärden är en oberoende tankesmedja med nyliberal grund. Organisationen, som är en stiftelse, har enligt stiftarna själva till syfte att värna demokratin och syna företeleser som exempelvis offentliga upphandlingar som i fallet ovan. Den Nya Välfärden får stöd av bland andra Svensk Näringsliv där Transportföretagen och Sveriges Bussföretag ingår.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125