23948sdkhjf

Skellefteå Buss jagar ny ledarstil

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skellefteå buss, ett av Sveriges få kommunägda bussbolag, har haft en ledarstil som inte alltid uppskattats av medarbetarna – nu ska det bli ändring på detta, lovar bussbolagets ledning.

Tidningen Norran avslöjade att två personer från ledningen i Skellefteå buss hade låtit sig bjudas på en Kinaresa med extra allt av en busstillverkare. Andra resor gick till Spanien med omfattande vinprovningar på programmet. Bussbolaget har tillbakavisade att det handlade om så kallade mutresor, tvärt om skulle det ha varit nyttiga studiebesök inför framtida bussinvesteringar. Även styrelsen för det kommunägda bussbolaget har försvarat resorna.

Samtidigt har bussbolaget genomfört medarbetarundersökningar där de 240 anställda fått säga sitt. Där visade det sig att bolaget har en stor förbättringspotential: Många ger lågt betyg för hur interna processer genomförs, bussförarna upplever negativ stress för att nu nämna något. Bussbolagets ledning har nu tagit till sig och ska genomföra åtgärder som förbättrar klimatet inom bolaget. Med det syftet inleds ett samarbete med ett externt konsultföretag för att sätta fokus på organisationskultur, ledningsgruppsutveckling och medarbetarskap.

Vi är ödmjuka inför det faktum att vi har en resa att göra. Det arbetet börjar uppifrån, jag behöver gå i bräschen och ska se till att inkludera alla anställda i att stärka vår dialog, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Vad kan då sägas om resultatet från medarbetarundersökningen?

– Undersökningen visar positiv utveckling på flera områden och de som börjat hos oss under de senaste fem åren sticker ut i positiv bemärkelse. Vi ser ingen generell försämring av resultaten, men det finns flera områden där vi behöver bli bättre. Bland chaufförerna uppger fler än tidigare att de ofta upplever negativ stress och vi får också för låga betyg när det handlar om flera interna processer. Skellefteå buss agerar för att lyckas med en förändring, säger Andreas Olofsson. Han fortsätter:

– Vi tar experthjälp utifrån för att utveckla delarna vi brister i. En konkret förändring som redan genomförts är att vi har infört fysiska arbetsplatsträffar med tätare intervall under dagtid där främst våra chaufförer får möjlighet att möta vår tekniska chef, trafikchef och vd vid fler tillfällen. En mer uppstyrd mötesstruktur skapar bättre förutsättningar för en kontinuerlig dialog och att olika frågor kan lyftas i rätt sammanhang,.

Ambitionen är att lägga grunden till ett samtalsklimat med kollegor som pratar med varandra och inte om varandra.

– I ett serviceyrke som vårt, som dessutom ställer höga krav på samarbete inom organisationen, är det av yttersta vikt att vi vill såväl varandra som våra kunder väl för att lyckas nå resultat. Vi har många fantastiska medarbetare på Skellefteå buss. Om vi lyckas genomföra denna förbättring tillsammans skapar vi en arbetsmiljö som alla kan trivas i. Det innebär inte att vi inte kommer att ventilera utmaningar och problem som vi ställs inför, men vi behöver alla bidra till ett mer lösningsorienterat fokus, säger Andreas Olofsson.

Skellefteå buss styrelse har fullt förtroende för sin vd, som nämnts tyckte styrelsen också att de resor som förekommit var helt i sin ordning.

– Andreas har under sina sex år som vd starkt bidragit till förflyttningen som Skellefteå buss har gjort till ett modernt kollektivtrafikföretag som i flera avseenden ligger i framkant i branschen. Andreas ska naturligtvis också kunna ifrågasättas i sin roll och för sådant som han faktiskt gör och ansvarar för. Vi lägger nu energin på vårt viktiga värdegrundsarbete tillsammans med de kommande framtidssatsningar som Skellefteå buss ska vara med och driva, säger Roger Marklund, ordförande i Skellefteå buss.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122