23948sdkhjf

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Redan i höstas visades tecken på att EU lyssnat på kritiken från bussbranschen när det gäller biodrivmedel. Nu har ett förslag formulerats som kan innebära att biodrivmedel som HVO och RME kan leva vidare. Än är det dock långt kvar till beslut i frågan. 

Läs här vad rt-forum skrev 18 oktober förra året!

Inom ramen för EU:s Vägtransportpaket diskuterar man flera olika lagförslag som berör vägtransportsektorn. Ett sådant är förslaget kring så kallade rena fordon, det vill säga fossilfria och energieffektiva fordon, Clean Vehicle Directive. EU:s trilogförhandling gällande revideringen av just Clean Vehicle Direktivet som inleddes första veckan i februari har nu landat i en principiell överenskommelse. Överenskommelsen innebär att även biodrivmedel förslås omfattas av det reviderade direktivet. Nu vidtar arbetet med att formulera exakta definitioner och tekniska specifikationer inom ramen för förslaget till ett reviderat direktiv. Därefter ska det slutliga förslaget godkännas av EU Parlamentet och rådet. EU:s nuvarande ordförandeland i Rumänien har förklarat att man vill ha ett beslut i frågan före kommande EU-val.

 I det ursprungliga förslaget från kommissionen omfattades alla klasser av bussar – stadsbussar, regionbussar, turistbussar - och det var en mycket snäv definition av vad som skulle definieras som ett rent och energieffektivt fordon. Ursprungligen skulle då endast fordon som drevs med eldrift eller gasdrift godkännas. Under processens gång inom EU har man nu även inkluderat fordon som drivs med flytande biodrivmedel såsom de definieras i det nyligen uppdaterade förnybart direktivet, RED II. Förutom att man definierar vilka drivmedel som ska godkännas innehåller det förslag till Clean Vehicle Directive som nu diskuteras även krav på vilka nivåer av rena och energieffektiva fordon som respektive EU-nation ska uppfylla vid vissa årtal.

Sveriges Bussföretag bevakar tillsammans med framförallt Svensk Kollektivtrafik förhandlingarna inom EU rörande Clean Vehicle Directive.

Vi har täta kontakter med såväl kollektivtrafikorganisationer på plats i Bryssel, som med berörda politiker och tjänstemän inom EU samt på berörda svenska departement och myndigheter. Vår vilja är att få ett direktiv som tydligt inkluderar biodrivmedel och som koncentreras till stadsbussar. För den svenska marknaden skulle andra villkor ställa till problem och riskera att den positiva utveckling vi har haft i Sverige, där bussarna idag kör till över 80 procent på förnyelsebara och fossilfria drivmedel, bromsar in, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP välkomnar överenskommelsen. Ulrich Weber, ordförande i UITPs EU-kommittén, är en av dem som arbetat på plats i Bryssel för att få EUs politiker och tjänstemän att förstå vikten av att också biodrivmedel ska omfattas av Clean Vehicle Directive.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.4