23948sdkhjf

EU skärper utsläppskraven rejält

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU skärper utsläppskraven rejält på tunga fordon – men EU-parlamentet måste först rösta om saken vilket sker i mars.

Det handlar om att minska koldioxidutsläppen från nya tunga fordon, alltså tunga lastbilar och vissa andra tunga fordon. Enligt beslutet ska utsläppen minska med 25 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Riktvärdet är de nivåer som gäller just nu, 2019.

Det har varit långa och tuffa förhandlingar, men nu har EU:s lagstiftande församling enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga bussar och lastbilar. Många och intensiva diskussioner har föregått det nu fattade beslutet, den europeiska branschorganisationen ACEA anser att kraven är på tok för hårda – organisationen tycker att det kunde räcka med hälften.

Den svenska fordonsindustrin är dock i huvudsak positiva till EU-beslutet som alltså gäller lastbilar, inte bussar. När det gäller Svenska bussar kan nämnas att de redan ligger i fronten när det gäller utsläpp, men de här reglerna gäller inte bussar som dock har en hel del som väntar framöver när det gäller EU-beslut om exempelvis fossilfria drivmedel.

Sedan är just det här beslutet visserligen ett EU-beslut, saken är dock långt ifrån klar:  tågordningen är här som alltid att beslutet måste godkännas i EU-parlamentet som enligt plan ska ha en omröstning om saken under mars månad i år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.366